آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی آنریل انجین (Unreal Engine)
- کاربرد آنریل انجین (Unreal Engine)
- مقایسه آنریل انجین (Unreal Engine) و یونیتی (Unity)
معرفی آنریل انجین (Unreal Engine)
آنریل انجین موتور ساخت بازی است که توسط Epic Games ایجاد شده و برای اولین بار در سال 1998 عرضه شد. گر چه در ابتدا برای بازی " First-person shooter " طراحی شده بود، اما آن را با موفقیت در انواع ژانرهای مختلف و بازی های دیگر مورد استفاده قرار داده است. موتور آنریل انجین (Unreal Engine) در زبان سی پلاس پلاس نوشته شده و دارای درجه بالایی از قابلیت انتقال و ابزارهایی است که امروزه بسیاری از توسعه دهندگان بازی استفاده می کنند. هدف بزرگ استفاده از تکنولوژی Unreal ساخت پایگاهی از کد بود که بتوان آن را از طریق نسل های مختلف بازی توسعه و بهبود داد.
تاریخچه آنریل انجین (Unreal Engine)
نسل اول موتور Unreal توسط Tim Sweeney، بنیانگذار Epic Games توسعه یافت. سوینی در سال 1995 شروع به نوشتن موتور برای تولید بازی کرد که بعدها به نام "First-person shooter" شناخته شد. پس از سال ها توسعه، با انتشار بازی در سال 1998 شروع به کار کرد. Oculus VR در اکتبر 2016، در تلاش برای جذب توسعه دهندگان Unreal Engine، اعلام کرد که هزینه های حق امتیاز برای همه عناوین Oculus Rift Unreal که در فروشگاه آن ها منتشر می شود را پرداخت می کند.
اپیک برای انتشار حالت آزاد "بازی نبرد رویال" در سپتامبر 2017 مجبور شد تعدادی اصلاحات در موتور Unreal Engine انجام دهد که به دنبال آن امکان رسیدگی به تعداد زیادی (تا 100) اتصال به سرور با حفظ پهنای باند بالا و بهبود ارائه دنیای بزرگ باز در بازی فراهم شد.
ویژگی های آنریل انجین (Unreal Engine)
Unreal Engine مجموعه کاملی از ابزارهای توسعه برای هر کسی است که با فناوری های Real-time کار می کند. از طراحی ویژوال و تجربیات سینمایی گرفته تا بازی های با کیفیت بالا در رایانه های شخصی، کنسول، موبایل، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، آنریل انجین همه چیزهایی را که برای شروع، حمل و نقل، رشد و ایستادگی از جمع می خواهید به شما می دهد. مجموعه ای از ابزارها توسعه دهندگان را قادر می سازد تا به سرعت ایده های خود را اجرا کنند و نتایج را بدون دست زدن به یک خط از کد ببینند.
از دیگر ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- رندر Photoreal بلادرنگ
- بدون کد گذاری نقشه ها را ایجاد کنید.
- فریمورک چند نفره قدرتمند
- VFX و شبیه سازی ذرات
- افکت های Film-Quality و Post-Process
- ویرایشگر انعطاف پذیر اشیاء
- ابزارهای گسترده انیمیشن
- ویرایشگر کامل در حالت VR
- با استفاده از ویژگی Landscape Grass به طور خودکار محیط های بی نظیر خود را با انواع مختلف علف و گل ها پوشش دهید.
- هوش مصنوعی پیشرفته
- موتور صوتی آنریل
- مرورگر محتوا
- اکوسیستم Marketplace
- توسعه پذیری بدون محدودیت
پلتفرم های خروجی آنریل انجین (Unreal Engine) چیست؟
خروجی موتور بازی Unreal Engine در پلتفرم های Microsoft Windows،macOS،Linux،SteamOS،HTML5،iOS،Android،Nintendo Switch،PlayStation 4،Xbox One،Magic Leap One،HTC Vive،Oculus Rift،PlayStation VR،Google Daydream،OSVR،Samsung Gear VR،HoloLens 2 پشتیبانی می شود.
پایتون (Python) در آنریل انجین (Unreal Engine)
Python زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده، تعاملی و شی گرا است و غالبا پایتون از کلمات کلیدی انگلیسی استفاده می کند. پایتون تعاملی است بنابراین می توانید به طور مستقیم با مترجم ارتباط برقرار کنید تا برنامه های خود را سریعا بنویسید. پایتون از سبک یا تکنیک برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی می کند که کد را در داخل آبجکت قرار می دهد و بر روی هر سیستم عامل و پلتفرم عمده و همچنین موارد جزئی آن اجرا می شود. بسیاری از کتابخانه های مهم و سرویس های مبتنی بر API دارای پیوند های پایتون یا پلاگین هایی هستند که اجازه می دهد رابط پایتون به طور رایگان با این سرویس ها یا به طور مستقیم از آن کتابخانه ها استفاده کند.
چرا پایتون؟
در سال های اخیر، پایتون به زبان ایجاد خطوط ارتباطی و قابلیت همکاری بین برنامه های سه بعدی، به ویژه در صنعت مدیا و سرگرمی تبدیل شده است. با پیچیدگی تولید، خطوط ارتباطی همچنان در حال افزایش است و تعداد برنامه های درگیر همچنان رو به رشد است و داشتن زبان برنامه نویسی مشترک ایجاد و حفظ سیستم های مدیریت دارایی در مقیاس بزرگ را آسان تر می کند.
حتی بدون این ملاحظات بیرونی یا نیاز به کار با سایر برنامه ها، اگر به دنبال اتوماسیون گردش کار خود در ویرایشگر آنریل هستید، پایتون یک انتخاب عالی است. برای شروع برنامه نویسی برای افراد تازه کار نسبتاً آسان است، این امکان را برای ایجاد رابط کاربری پیچیده و کاملاً برجسته از طریق ماژول ها فراهم می کند.
می توانید از پایتون در ویرایشگر آنریل برای انجام کارهایی مانند موارد زیر استفاده کنید:
- پایپ لاین مدیریت جریان دارایی یا جریان کاری را که ویرایشگر آنریل را با سایر برنامه های سه بعدی که در سازمان خود استفاده می کند، در مقیاس بزرگ ایجاد کنید.
- وظایف مدیریتی وقت گیر در ویرایشگر آنریل، مانند ایجاد سطوح جزئیات (LOD) برای استاتیک مش را به صورت خودکار انجام دهید.
- رویه بندی مطالب را در یک سطح انجام دهید.
- ویرایشگر آنریل را از طریق رابط هایی (UI) که خودتان در پایتون ایجاد می کنید، کنترل کنید.
کاربرد آنریل انجین (Unreal Engine)
Unreal Engine بازترین و پیشرفته ترین ابزار ایجاد سه بعدی در Real_time (بلادرنگ) می باشد که به طور مداوم در حال تکامل است و به عنوان پیشرفته ترین بازی ساز، تجارب تعاملی دنیای مجازی را فراهم می کند.
Unreal Engine 5 با پشتیبانی از تمام سیستم های موجود از جمله کنسول های نسل بعدی PlayStation 5 و Xbox Series X، ظهور کرد. از ویژگی های اصلی آن می توان به Nanite اشاره کرد، موتوری که اجازه می دهد متریال منبع عکاسی با جزئیات بالا وارد بازی ها شود.
فناوری هندسه مجازی Nanite به Epic این امکان را می دهد تا از Quixel، بزرگترین کتابخانه فتوگرامتری جهان در سال 2019 بهره ببرد. هدف Unreal Engine 5 این بود که ایجاد هرچه بیشتر بازی های جهانی بدون نیاز به هزینه برای توسعه دهندگان آسان تر باشد. زمان بیش از حد در ایجاد دارایی های دقیق جدید، اجازه می دهد تا نرم افزار موتور این عوامل را مدیریت کند.
Nanite می تواند تقریباً هر نمایش سه بعدی دیگری از اشیا و محیط ها از جمله مدل های زد براش (ZBrush) و اتوکد را ایمپورت کند، که امکان استفاده از دارایی های با کیفیت فیلم را فراهم می کند. نانیت به طور خودکار سطوح جزئیات (LOD) این اشیا imported وارداتی متناسب با سکوی هدف و رسم فاصله را کنترل می کند، وظیفه ای که در غیر این صورت یک هنرمند مجبور به انجام آن می شد.
Lumen یکی دیگر از اجزای سازنده است که به عنوان "یک راه حل روشنایی سراسری کاملاً پویا که بلافاصله به صحنه و تغییرات نور واکنش نشان می دهد" توصیف شده است. Lumen نیاز هنرمندان و توسعه دهندگان برای تهیه نقشه نور یک صحنه مشخص را از رفع می کند.
استفاده از آنریل انجین در ساخت فیلم
Unreal Engine در ساخت فیلم و تولید مجموعه های تلویزیونی مانند استفاده می شود. در این فیلم ها می توان مجموعه های مجازی را در Unreal ایجاد کرد و سپس به صفحه های بزرگ طرح ریزی LED و سیستم های روشنایی جوی ارائه داد که با حرکت دوربین در اطراف بازیگران و اشیا ردیابی می کنند.
به نظر می رسد که ظاهر کلی آن طبیعی تر از جلوه های کرومکی طبیعی است و امکان ترکیب عکس ها در Real_time (بلادرنگ)، ویرایش فوری مجموعه های مجازی را در صورت لزوم و امکان فیلمبرداری از چندین صحنه در یک دوره کوتاه فقط با تغییر دنیای مجازی فراهم می کند.
مقایسه آنریل انجین (Unreal Engine) و یونیتی (Unity)
یونیتی موتور ساخت بازی چندسکویی است که برای ساخته بازی های دو بعدی و سه بعدی برای کامپیوترهای شخصی، کنسولهای بازی، دستگاههای همراه و وب استفاده میشود. یونیتی از جمله موتورهای بازی ساز است که میتواند از زبانهای برنامهنویسی معروف پشتیانی کند.
از سال 2018، Unity تقریبا برای ایجاد نیمی از بازی های موبایل در مارکت ها و 60 درصد از واقعیت افزوده و محتویات واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گرفته است. شامل حدود 90 درصد از سیستم عامل های واقعیت افزوده مانند Microsoft HoloLens و 90 درصد از محتوای سامسونگ Gear VR مورد استفاده قرار گرفته است. Unity Machine Learning Agents یک نرم افزار اوپن سورس است که با آن پلتفرم Unity به برنامه های یادگیری ماشین، از جمله تنسور فلو گوگل متصل می شود. با استفاده از امتحان و خطا در Unity Machine Learning Agents، کاراکترهای مجازی از یادگیری تقویتی برای ایجاد استراتژی های خلاقانه در منظره های واقعیت مجازی استفاده می کنند. این نرم افزار برای توسعه روبات ها و ماشین های خودران استفاده می شود. در طول ده سال اول، محصولات نسخه های پرداخت شده یونیتی به طور کامل فروخته شد.
انتخاب درست موتور بازی مطمئنا مهمترین تصمیمی است که توسعه دهنده بازی برای به دست آوردن بهترین نتیجه از محصول خود باید بگیرد. اولین معما که توسعه دهنده بازی باید هنگام ایجاد بازی حل کند این است که از چه موتور بازی باید استفاده کنم تا بهترین تجربه کاربری را داشته باشم. موتور بازی نه تنها به شما کمک می کند تا بازی های کلاسیک بازی مانند Ping، Tetris، Snake را ایجاد کنید بلکه بازی های ابتکاری و سطح بالایی مانند GTA و Assassin's Creed را نیز ایجاد خواهید کرد. گرچه امروزه موتورهای بازی قدرتمند زیادی در بازار موجود هستند، ما در انتخاب بهترین موتور بازی به شما کمک خواهیم کرد.
اگر توسعه دهنده بازی هستید، حتماً در مورد برخی از موتورهای بازی باور نکردنی مانند Unreal Engine و Unity شنیده اید. این ها برخی از اصلی ترین و پیشروترین موتورهای بازی برای ایجاد بازی های سطح پیشرفته امروزی هستند. هر یک از این موتور های بازی ویژگی ها و پتانسیل های خاص خود را دارند. با این حال، توصیه می کنیم هر یک از آنها را بر اساس پروژه ای که می خواهید بر روی آن کار کنید، انتخاب کنید. شما باید در مورد ماهیت پروژه خود شفاف باشید.
Unity به عنوان یکی از بهترین موتورهای بازی در نظر گرفته می شود زیرا این موتور طیف گسترده ای از ابزارها و ویژگی هایی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد که حتی اگر اهل فناوری نباشید، به راحتی در دسترس هستند. یکی از بهترین ویژگی های این ابزار ادغام کراس پلتفرم آن است که به توسعه دهندگان بازی اجازه می دهد تا هر نوع پلتفرم بازی را بین اندروید، Blackberry، آی او اس (iOS) و ویندوز تغییر دهند. قابل ذکر است که پشتیانی کراس پلتفرم یونیتی از 25 پلتفرم پشتیبانی می کند، که از رقبای خود، Unreal Engine و CryEngine که به ترتیب از 10 و 5 پلتفرم جلوتر است.
یونیتی تعداد زیادی عضو در جامعه خود دارد که می توانند بلافاصله به شما کمک کنند تا پروژه را انجام دهید. یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث می شود یکی از بهترین موتورهای بازی سه بعدی شناخته شود، پشتیبانی از تعدادی از فرمت های فایل مورد استفاده در برنامه های سه بعدی برجسته از جمله تری دی مکس (3ds Max)، بلندر (Blender)، سینما چهار بعدی (Cinema 4D)، مایا (Autodesk Maya)، و موارد دیگر است.
آنریل انجین (Unreal Engine)
Unreal Engine است که جدیدترین موتور است که توسط یکی از بزرگترین شرکت های بازی های ویدیویی و توسعه نرم افزار Epic Games به بازار عرضه شده است. موتور Unreal Engine توسط کیت توسعه آنریل، که معمولاً با نام UDK در دنیای بازی ها شناخته می شود، به ارث رسیده است.
در موتور Unreal Engine با گرافیکی باورنکردنی روبرو می شوید که با ویژگی هایی مانند چراغ های پیشرفته پویا، بازی را واقعا لمس می کنید. آنچه این موتور بازی را حتی اعجاب انگیز تر می کند سیستم ذرات جدید آن است که توانایی پردازش به اندازه میلیون ها ذره در صحنه واحد را دارد.
علاوه بر این، UE کاملاً رایگان است، با این حال، شما باید 5 درصد از هزینه ای که از بازی های خود استفاده می کنید، بپردازید، که توسط Unreal Engine طراحی شده است. به طور خلاصه، بازی های Epic 5 درصد از همه چیز شما را بدست می آورند. کسب درآمد، چه از نظر خرید داخل برنامه، تبلیغات درون بازی یا پولی که برای خرید بازی خود از کاربران شارژ می کنید. با این حال، سازندگان موتور Unreal Engine به شما اجازه می دهد تا درصدی را که درآمد شما از این بازی به دست می آید، به طور رایگان از نسخه کامل آن استفاده کند.