آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- پلتفرم های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
- تکنیک های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
معرفی بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده از سیستم عامل و وب سایت های رسانه های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. اگرچه اصطلاح بازاریابی دیجیتال هنوز در دانشگاه ها حاکم است، اما بازاریابی رسانه های اجتماعی برای پزشکان و محققان و افراد جامعه به تدریج محبوب تر می شود. اکثر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ابزار تجزیه و تحلیل داده های داخلی دارند و شرکت ها می توانند پیشرفت، موفقیت و مشارکت تبلیغات تبلیغاتی را ردیابی کنند. شرکت ها طیف وسیعی از ذینفعان را از طریق بازاریابی در رسانه های اجتماعی، از جمله مشتریان فعلی و بالقوه، کارمندان فعلی و بالقوه، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و عموم مردم را مورد خطاب قرار می دهند. در سطح استراتژیک، بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل مدیریت کمپین بازاریابی، حاکمیت، تعیین دامنه و ایجاد رسانه های اجتماعی مورد نظر یک شرکت است.
هنگام استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی، شرکت ها می توانند به مشتریان و کاربران اینترنت اجازه دهند محتوای تولید شده توسط کاربر (برای مثال، نظرات آنلاین، بررسی محصول و غیره) را که به عنوان "کسب درآمد رسانه" نیز شناخته می شود، ارسال کنند نه اینکه از نسخه تبلیغاتی آماده بازاریاب استفاده کنند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی به فرآیند کسب ترافیک یا توجه از طریق سایت های رسانه های اجتماعی اشاره می کند. رسانه های اجتماعی خود یک اصطلاح کلیدی برای سایت هایی هستند که ممکن است عملا اقدامات مختلف اجتماعی را ارائه دهند.
پلتفرم های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
وب سایت های شبکه های اجتماعی
وب سایت های شبکه های اجتماعی به افراد، مشاغل و سازمان ها اجازه می دهند تا با یکدیگر تعامل داشته و روابط و اجتماعات را به صورت آنلاین برقرار کنند. وقتی شرکت ها به کانال های اجتماعی می پیوندند، مصرف کنندگان می توانند مستقیماً با آنها تعامل برقرار کنند. این تعامل می تواند برای کاربران شخصی از روش های سنتی بازاریابی برون مرزی و تبلیغات باشد. توانایی اینترنت برای دستیابی به میلیاردها دلار در سراسر جهان صدایی قدرتمند و دور از دسترس به زبان آنلاین داده است. توانایی تغییر سریع الگوی خرید و کسب و فعالیت محصول یا خدمات به تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان به عنوان شبکه نفوذ تعریف شده است. سایت ها و وبلاگ های شبکه های اجتماعی به فالوور ها این امکان را می دهند که نظرات خود را در مورد تبلیغ یک محصول ارسال کنند.
وب سایت های شبکه های اجتماعی مبتنی بر ایجاد جوامع مجازی است که به مصرف کنندگان امکان می دهد نیازها، خواسته ها و ارزش های خود را بصورت آنلاین بیان کنند. بازاریابی رسانه های اجتماعی این مصرف کنندگان و مخاطبان را به مشاغلی متصل می کند که نیازها، خواسته ها و ارزش های یکسانی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. از طریق سایت های شبکه های اجتماعی، شرکت ها می توانند با پیروان فردی ارتباط برقرار کنند. این تعامل شخصی می تواند احساس وفاداری را به دنبال کنندگان و مشتریان بالقوه القا کند. همچنین با انتخاب افرادی که در این سایت ها دنبال می شوند، محصولات می توانند به مخاطب هدف بسیار باریکی برسند. سایت های شبکه های اجتماعی همچنین اطلاعات زیادی در مورد محصولات و خدمات مشتری های احتمالی که ممکن است به آنها علاقه مند باشند را شامل می شود. با استفاده از فناوری های جدید تحلیل معنایی، اینفلوئنسر ها می توانند سیگنال های خرید را مانند محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد و سؤالات ارسال شده به صورت آنلاین تشخیص دهند. درک از خرید سیگنال می تواند به فروشندگان کمک کند تا چشم اندازهای مربوط را هدف قرار دهند و اینفلوئنسر ها بتوانند کمپین هایی با هدف خرد انجام دهند.
در سال 2014، بیش از 80٪ از مدیران کسب و کار رسانه های اجتماعی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در تجارت خود معرفی کردند. مشاغل خرده فروش افزایش 133٪ درآمد را از بازاریابی رسانههای اجتماعی گزارش کرده اند.
برخی نمونه از وب سایت های محبوب شبکه های اجتماعی که قابلیت بازاریابی دارند عبارتند از:فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، یوتیوب و پینترست.
تلفن های همراه
بیش از سه میلیارد نفر در جهان در اینترنت فعال هستند. با گذشت سال ها، اینترنت بطور مداوم کاربران بیشتری را به خود اختصاص داده و از 738 میلیون در سال 2000 به 3/3 میلیارد در سال 2015 رسیده است. اغلب استفاده از تلفن همراه به دلیل قابلیت مرور در وب با دسترسی فوری به سایت های شبکه های اجتماعی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی سودمند است. تلفن های همراه به مصرف کنندگان این امکان را داده که به راحتی قیمت گذاری و اطلاعات محصول را در Real-time به دست آورند و روند خرید را نیز تغییر داده اند.
دستگاه های تلفن همراه به طور فزاینده ای محبوب شده اند، جایی که 5.7 میلیارد نفر در سراسر جهان از آنها استفاده می کنند. این نقش در تعامل مصرف کنندگان با رسانه ها داشته است و پیامدهای بسیاری برای رتبه بندی تلویزیون، تبلیغات، تجارت موبایل و سایر موارد دارد. رسانه های تلفن همراه مانند صوت یا فیلمبرداری رو به افزایش است. درآمد ویدیوی موبایل شامل دانلود در هر بازدید، تبلیغات و اشتراک است. از سال 2013، میزان نفوذ کاربران اینترنت تلفن همراه در سراسر جهان 73.4٪ بود. در سال 2017، ارقام نشان می دهد که بیش از 90٪ از کاربران اینترنت از طریق تلفن های خود به محتوای آنلاین دسترسی پیدا می کنند.
استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
دو استراتژی اساسی برای استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار بازاریابی وجود دارد:
رویکرد پسیو
رسانه های اجتماعی می توانند منبع مفیدی برای اطلاعات بازار و راهی برای شنیدن دیدگاه مشتری باشند. وبلاگ ها، انجمن های محتوا و انجمن ها سیستم عامل هایی هستند که افراد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد برند ها، محصولات و خدمات به اشتراک می گذارند. مشاغل قادر به شنیدن و تجزیه و تحلیل صدای مشتری و بازخورد ایجاد شده در رسانه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی هستند. به این معنا، رسانه های اجتماعی منبع اطلاعاتی نسبتاً ارزان در مورد بازار است که می تواند توسط اینفلوئنسر ها و مدیران برای ردیابی و پاسخگویی به مشکلات شناسایی شده توسط مصرف کننده و کشف فرصت های بازار مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف روش های سنتی تحقیق در بازار مانند بررسی ها، گروه های متمرکز و داده کاوی که بسیار وقت گیر و پرهزینه هستند و هفته ها یا حتی ماه ها به تجزیه و تحلیل می پردازند، اینفلوئنسر ها می توانند از رسانه های اجتماعی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد رفتار و دیدگاه مصرف کننده در مورد برند یا محصولات یک شرکت در کمترین زمان استفاده کنند.
رویکرد اکتیو
رسانه های اجتماعی نه تنها به عنوان روابط عمومی و ابزار بازاریابی مستقیم بلکه همچنین به عنوان کانال های ارتباطی که مخاطبان خاصی را در رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری موثر در جذب مشتری مورد هدف قرار می دهند، استفاده می شود. این تاکتیک به طور گسترده به عنوان بازاریابی تأثیرگذار شناخته می شود. بازاریابی Influencer به برندها این امکان را می دهد تا از طریق گروه ویژه ای از تأثیر گذاران منتخب که محصول یا خدمات خود را تبلیغ می کنند، به روشی اصیل تر به مخاطبان مورد نظر خود برسند. در حقیقت، بر اساس داده های Mediakix، مارك های تجاری تا سال 2022، 15 میلیارد دلار برای بازاریابی تأثیرگذار هزینه خواهند كرد. در بسیاری از موارد شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری عالی برای جلوگیری از تحقیقات پر هزینه بازار شناخته می شوند.
تکنیک های بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل استفاده از شبکه های اجتماعی، فعالیت های آنلاین مرتبط با نام تجاری (COBRA) و تبلیغات شفاهی الکترونیکی (eWOM) برای موفقیت در تبلیغات آنلاین است. شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر اطلاعاتی راجع به لایک ها و تمایلات مصرف کنندگانشان، به تبلیغ کنندگان ارائه می دهند. این تکنیک بسیار مهم است، زیرا "مخاطب هدف" را برای مشاغل فراهم می کند. با شبکه های اجتماعی، اطلاعات مربوط به موارد مورد علاقه کاربر در اختیار مشاغل قرار می گیرد و بر اساس آن تبلیغ می کنند. توصیه ها و ارزیابی های الکترونیکی روشی مناسب برای تبلیغ کالایی است که از طریق "تعامل مصرف کننده با مصرف کننده" تبلیغ می شود.
بازاریابی اینفلوئنسر
اینفلوئنسر ها افراد تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی هستند که به عنوان رهبر افکار و صاحب نظر شناخته می شوند. یک پست رسانه های اجتماعی توسط یک رهبر افکار می تواند تأثیر بسیار بیشتری داشته باشد. اینفلوئنسر ها به این درک رسیده اند که "مصرف کنندگان بیشتر به افراد اعتماد دارند" و همچنین می توانند پیام های خود را در مورد محصولات و خدمات مورد نظر ارسال کنند.
بازاریابی اینفلوئنسر نوعی بازاریابی در رسانه های اجتماعی است که شامل تأیید و قرار دادن محصول از اینفلوئنسر ها، افراد و سازمان هایی است که از سطح علمی و دانش معتبر و تأثیر اجتماعی در آن حوزه برخوردار هستند. محتوای اینفلوئنسر ممکن است به عنوان تبلیغات توصیفی قاب بندی شود. تأثیرگذارها نقش یک خریدار بالقوه را بازی می کنند، یا ممکن است به عنوان شخص ثالث درگیر شوند. این اشخاص ثالث را می توان در زنجیره تأمین (مانند خرده فروشان یا تولید کنندگان) یا به عنوان تأثیرگذار ارزش افزوده مانند روزنامه نگاران، دانشگاهیان، تحلیلگران صنعت و مشاوران حرفه ای مشاهده کرد.
رسانه های اجتماعی ارگانیک
کانال های رسانه های اجتماعی متعلق به گسترش اساسی تجارت و برند های موجود در دنیای امروز است. این برند باید به دنبال ایجاد تصویر برند خود در هر پلتفرم باشد و از نوع جمعیتی مصرف کننده در هر پلتفرم مربوطه تهیه کند. در مقابل با بازاریابی قبل از اینترنت، مانند تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات روزنامه ها، که در آن بازاریاب تمام جوانب تبلیغ را کنترل می کرد، با رسانه های اجتماعی، کاربران آزاد هستند تا نظرات خود را در زیر یک آگهی آنلاین یا یک پست آنلاین توسط یک شرکت ارسال کنند. محصول آن شرکت ها با استفاده از مجلات، روزنامه ها، تبلیغات رادیویی، تبلیغات تلویزیونی، با استفاده از استراتژی رسانه های اجتماعی خود در حال افزایش هستند. از آنجا که در دهه 2010، مصرف کنندگان رسانه اغلب از چندین سیستم عامل همزمان استفاده می کنند (به عنوان مثال، هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی در حال پخش در اینترنت، روی تبلت گشت و گذار می کنند)، محتوای بازاریابی باید در تمام سیستم عامل ها، چه رسانه سنتی و چه جدید سازگار باشد.