آنچه در این صفحه می خوانید:
- معرفی هودینی (Houdini)
- کاربرد هودینی (Houdini)
- ویژگی های هودینی (Houdini)
- رندرینگ هودینی (Houdini)
- پایتون در هودینی (Houdini)
معرفی هودینی (Houdini)
Houdini یک نرم افزار انیمیشن سه بعدی است که توسط SideFX مستقر در تورنتو ساخته شده است. SideFX Houdini را از مجموعه PRISMS از ابزارهای نرم افزاری تولید رویه اقتباس کرد. توجه منحصر به فرد آن به نسل رویه، آن را از دیگر نرم افزارهای گرافیکی رایانه ای سه بعدی متمایز می کند.
Houdini بیشتر برای ایجاد جلوه های بصری در فیلم و بازی بیشتر در بخش های FX مورد استفاده قرار می گیرد. این مورد توسط شرکت های بزرگ VFX مانند استودیوی انیمیشن والت دیزنی، پیکسار، انیمیشن DreamWorks، Double Negative، ILM، MPC، Framestore، Sony Pictures Imageworks، Metod Studios، The Mill و دیگران استفاده می شود. Houdini در تولیدات انیمیشن های مختلف از جمله فیلم های بلند دیزنی Fantasia 2000، Frozen و Zootopia و فیلم Blue Sky Studios Rio و DNA Productions 'Ant Bully مورد استفاده قرار گرفته است. SideFX همچنین نسخه ای محدود با نام Houdini Apprentice را منتشر می کند که برای استفاده غیر تجاری رایگان است.
بر خلاف سایر نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی، Houdini از جریان کاری رویه ای مبتنی بر گره استفاده می کند که به هنگام اصلاح کار شما، می توانید در تکرار موارد مختلف کار ساده ای انجام دهید. برنامه هایی مانند مایا (Autodesk Maya) یا بلندر (Blender) در سابقه کاربر، بازگشت به نسخه قبلی کار شما را دشوار می کند. رویکرد منحصر به فرد مبتنی بر گره Houdini امکان تکرارهای متعدد را فراهم می کند تا ایجاد تغییرات و توسعه انیمیشن ها و جلوه های شما آسان باشد. در حالی که Houdini در درجه اول برای محیط های پویا و جلوه های ذرات مورد استفاده قرار می گیرد، شامل ابزار کامل برای هنرمندانی که مایل به استفاده از آن برای سایر مناطق مانند مدل سازی، انیمیشن یا رندر هستند.
کاربرد هودینی (Houdini)
هودینی دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟
Houdini به دلیل ابزارهای پیشرفته شبیه سازی پویا که می تواند جلوه های دیداری کاملاً واقع گرایانه ایجاد کند، شناخته شده است. Houdini دارای گردش کار کارآمد است که برای استودیوهای کوچک و هنرمندان انفرادی طراحی شده است. کارآیی جدید در نرم افزار بدان معنی است که هنرمندان می توانند جلوه های پیشرفته ای را در سخت افزارهای پیشرفته تر به دست آورند. آنچه واقعاً Houdini را از دیگر نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی جدا می کند، ماهیت رویه ای آن است.
دارایی ها در Houdini معمولاً با اتصال یک سری گره ها ایجاد می شوند. مزیت این گردش کار این است که به هنرمندان امکان می دهد اشیاء مفصلی را در تعداد نسبتاً کوتاهی از مراحل بر خلاف سایر برنامه ها ایجاد کنند. در حالی که Houdini برای جلوه های ویژه شناخته شده است، تمام ابزارهایی را که انتظار دارید در برنامه مهم سه بعدی پیدا کنید، دارد. Houdini مدل سازی و انیمیشن هندسی استاندارد را از طریق keyframes ارائه می دهد. این برنامه با موتور رندر قدرتمند مانترا حمل می شود، اما از موتورهای ارائه دهنده شخص ثالث مانند رندرمن نیز پشتیبانی می کند.
Houdini رویکردی رویه ای برای جعل شخصیت ها به ارمغان می آورد. شخصیت ها را می توان در گره دارایی واحد برای استفاده توسط تیم انیمیشن پیچید. Houdini دارای سیستم رعد و برق مبتنی بر گره است که محیط کار انعطاف پذیر را برای ساخت سایه بان ها و ایجاد جلوه های CG نیز فراهم می کند. این سیستم دارای سیستم حجمی قدرتمند برای ایجاد شبیه سازی های دود و آتش و همچنین آهنگساز برای جلوه های تصویری لایه ای است. Houdini دارای محیطی باز است و برنامه نویسی را از طریق API های متنوعی ارائه می دهد، اما پایتون زبان انتخاب اکثر بسته ها است.
برنامه نویسی داخلی امکان اتوماسیون کارهای خاص و همچنین ایجاد ابزارها و افزونه های دلخواه را فراهم می آورد. هودینی یک برنامه واقعا همه کاره است! ماهیت رویه ای Houdini امکان توسعه غیر خطی را فراهم می آورد که هم قدرتمند و هم انعطاف پذیر است. جنبه های رویه ای Houdini می تواند برای افزایش سرعت تولید و به سادگی گردش کار سه بعدی قابل استفاده باشد.
چه کسی باید از Houdini استفاده کند؟
Houdini مخصوصاً برای هنرمندان جلوه های تصویری با پیشینه فنی مناسب است. این نرم افزار تمام ابزارهای ویرایش مورد انتظار در نرم افزار 3D را ارائه می دهد اما بیشتر به دلیل ابزارهای VFX و ماهیت رویه ای مبتنی بر گره گردش کار شناخته شده است. مبتدیان باید توجه داشته باشند که هودینی به دلیل طراحی رویه ای از ویژگی های آن، دارای منحنی یادگیری شیب دار است. کلید موفقیت با Houdini، دانش صمیمی از ریاضیات و الگوریتم ها است.
به همین دلیل، یادگیری هودینی برای کسانی که پیشینه برنامه نویسی و ریاضیات دارند، مانند هنرمندان فنی، آسان تر خواهد بود. کاربران با این مهارت ها، Houdini را نسبت به برنامه های سه بعدی رقیب مانند Autodesk Maya و تری دی مکس (3ds Max) بسیار انعطاف پذیر تر نشان می دهند. هنرمندانی که می توانند نرم افزار را با موفقیت فرا بگیرند، متوجه می شوند که بدون نیاز به تعامل هنری سنتی، جلوه های بسیاری ایجاد می کنند.
ویژگی های هودینی (Houdini)
Houdini تمام مناطق اصلی تولید سه بعدی را شامل می شود:
- مدل سازی (Modeling) : کلیه اشخاص هندسی استاندارد شامل چند ضلعی، منحنی ها، لکه ها و تریم ها.
- انیمیشن (Animation) : انیمیشن Keyframed و دستکاری کانال خام (CHOP)، پشتیبانی از ضبط حرکت
- ذرات (Particles)
- دینامیک (Dynamics) : دینامیک بدنه سفت و سخت، دینامیک سیال، دینامیک سیم، شبیه سازی پارچه، شبیه سازی جمعیت.
- روشنایی (Lighting) : سایه بان مبتنی بر گره، روشنایی و روشنایی مجدد در نمایش دهنده IPR
- رندرینگ (Rendering) : هودینی با موتور رندر نیتیو و قدرتمند خود مانترا روانه بازار می شود، اما مجوز Houdini Indie (نسخه Houdini برای توسعه دهندگان ایندی) از دیگر موتورهای رندرینگ شخص ثالث مانند Renderman، Octane، Arnold، Redshift، V-ray، Maxwell پشتیبانی می کند.
- حجمی (Volumetrics) : هودینی با داشتن ابزارهای نیتیو CloudFx و PyroFx، می تواند شبیه سازی ابر، دود و آتش را ایجاد کند.
- آهنگسازی (Compositing) : آهنگساز کاملاً تصاویر عمیق (لایه ای) شناور.
- توسعه پلاگین : کتابخانه های توسعه برای توسعه کاربر.
Houdini یک محیط باز است و انواع API های اسکریپت را پشتیبانی می کند. پایتون به طور فزاینده زبان برنامه نویسی مورد نظر برای بسته بندی است و قصد دارد زبان اسکریپتینگ اصلی CShell خود، Hscript را جایگزین کند. با این حال، هر زبان اصلی برنامه نویسی که از ارتباط سوکت پشتیبانی می کند می تواند با Houdini رابط شود.
رندرینگ هودینی (Houdini)
Houdini با رندر کلاس تولید، Mantra همراه است که شباهت های زیادی با RenderMan در دامنه و کاربرد آن در ویژوال اولیه خود دارد. از رندر Micropolygon پشتیبانی می شود و امکان جابجایی با کیفیت بالا و همچنین حالت های اسکن خطی و raytracing سنتی را فراهم می آورد. سایه بان ها به زبان VEX یا با استفاده از VOP،رابط مبتنی بر گره آنها برای برنامه نویسی VEX، قابل فیلمبرداری هستند. مانترا (همانند خود Houdini) نیز از ابرهای نقطه ای پشتیبانی می کند، که می تواند مشابه برنامه های brickmaps در رندرمن باشد. این امر به تعامل نور پیچیده تر، مانند پراکندگی زیر سطح و انسداد محیط، اجازه می دهد تا با سربارهای محاسباتی کمتری تولید شود. مانترا می تواند رندر کردن با حجم بسیار سریع و همچنین ردیابی مسیر فیزیکی را انجام دهد، تکنیکی که سعی در مدل سازی دقیق تداخلات فیزیکی نور و مواد دارد.
پایتون در هودینی (Houdini)
پایتون (Python) توسط Guido van Rossum ساخته شده و اولین بار در سال 1991 منتشر شد و از جهت فلسفه طراحی تاکید بر قابلیت خواندن کد و رویکرد شی گرا به منظور کمک به برنامه نویسان جهت نوشتن کد واضح و منطقی برای پروژه های کوچک و بزرگ دارد. Python زبان برنامه نویسی سطح بالا، تفسیر شده، تعاملی و شی گرا است. به شدت قابل خواندن است و غالبا پایتون از کلمات کلیدی انگلیسی استفاده می کند در حالیکه زبان های دیگر از روش های نقطه گذاری استفاده می کنند. همچنین python دارای ساختارهای syntactical کمتری نسبت به سایر زبان ها است. پایتون مفسر است بدین معنی که در زمان اجرا توسط مترجم پردازش می شود و لازم نیست قبل از اجرای آن برنامه خود را کامپایل کنید. این شبیه به PERL و PHP است. همچنین پایتون تعاملی است بنابراین می توانید به طور مستقیم با مترجم ارتباط برقرار کنید تا برنامه های خود را سریعا بنویسید. پایتون از سبک یا تکنیک برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی می کند که کد را در داخل آبجکت قرار می دهد. بر روی هر سیستم عامل و پلتفرم عمده و همچنین موارد جزئی آن اجرا می شود. بسیاری از کتابخانه های مهم و خدمات مبتنی بر API دارای پیوندهای پایتون یا پلاگین هایی هستند که اجازه می دهد رابط پایتون به طور رایگان با این سرویس ها یا به طور مستقیم از آن کتابخانه ها استفاده کند. پایتون ممکن نیست سریعترین زبان باشد، اما سرعت آن بسیار بالاست.
مدل شی Houdini (HOM) یک رابط برنامه نویسی برنامه (API) است که به شما امکان می دهد تا با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون، اطلاعات را دریافت و کنترل کنید. HOM جایگزین عملکرد زبان دستور قبلی Houdini، HScript است. در پایتون، بسته hou صدر سلسله مراتب ماژول ها، توابع و کلاس هایی است که HOM را تعریف می کند. ماژول hou هنگام نوشتن عبارات در ویرایشگر پارامتر و در خط فرمان hython، بطور خودکار وارد می شود.