نویسنده تجربه کاربری (UX Writer) کیست؟
نویسنده UX فردی است که متنهای کوچک یا میکروکپیهایی که در اپلیکیشنها، وبسایتها و دیگر محصولات دیجیتال وجود دارند و کاربران برای پیمایش و استفاده از محصول به آنها نیاز دارند را برنامهریزی و نگارش میکند.
نویسنده تجربه کاربری (UX) متنی را برای اپلیکیشنها، وبسایتها و سایر محصولات دیجیتال ایجاد میکند که به کاربران کمک میکند تا در محصول پیمایش کنند. یک نویسنده UX ممکن است کلماتی برای منوها، تعاریف، دکمهها، برچسبها، چتباتها و پیامهای خطا پیدا کند یا دستورالعملهایی بنویسد که به کاربران جدید کمک کند تا محصول را بشناسند، این قطعات کوچک متن که به طور کلی "میکروکپی" نامیده میشوند.
یک نویسنده UX موثر میکروکپیهایی ایجاد میکند که برای کاربران شهودی باشد، با صدای برند محصول هماهنگ بوده و برای اکثر افراد، از جمله افرادی با تواناییها، سنین، هویتهای جنسیتی و پیشزمینههای مختلف، به راحتی قابل درک باشد.
میتوانید نوشتن UX را به عنوان زیرمجموعهای از طراحی تجربه کاربری در نظر بگیرید، همانطور که طراحان رابط کاربری (UI) زیرمجموعهای هستند که روی بخشهای گرافیکی طراحی UX تمرکز دارند. نویسندگان UX روی بخشهای نوشتاری تمرکز میکنند و شباهتهای زیادی با طراحی UX دارند. درست مانند طراحان UX، یک نویسنده UX ممکن است چندین نسخه از کار خود را آزمایش کند، تحقیقات کاربران انجام دهد و بهطور مداوم با تیمهای محصول همکاری کند تا بهترین روشها را برای ایجاد متن مفید پیدا کند. آنها ممکن است از ابزارهای مشابه طراحی مانند Figma یا Sketch برای برنامهریزی و طراحی متون استفاده کنند.
نمونهای از نویسندگی UX را میتوانید در صفحه 404 وبسایت Robinhood مشاهده کنید:
و چند نمونه میکروکپی از اپلیکیشن Headspace:
حقوق و رشد شغلی نویسنده UX
بر اساس دادههای Glassdoor، نویسنده UX در آمریکا تا فوریه 2022 به طور میانگین سالانه 119,983 دلار درآمد دارد. برخی از محافل طراحی این شغل را به عنوان یک حرفه در حال رشد میدانند—Adobe از نویسندگی UX به عنوان یک "حوزه در حال رونق" یاد کرده و UX Planet نیز در سال 2019 نویسندگی و ویرایش UX را به عنوان یکی از برترین روندها در حوزه UX/UI معرفی کرده است.
نویسنده UX در مقایسه با سایر شغل ها
چندین شغل دیگر وجود دارد که ممکن است با نویسندگان UX همپوشانی داشته باشند، مانند استراتژیستهای محتوا، کپیرایترها و نویسندگان فنی. به طور کلی، این مشاغل نویسندگی معمولاً بخشی از فرآیند طراحی نیستند و یا قبل یا بعد از برنامهریزی تیم طراحی برای محصول انجام میشوند. لازم به ذکر است که انتظارات از این نقشها ممکن است در مکانهای مختلف متفاوت باشد. در اینجا چند تفاوت بین نویسندگان UX و سایر حرفههای مشابه آورده شده است:
استراتژیستهای محتوا: بر برنامهریزی و سازماندهی محتوا برای همراستا شدن با اهداف کسبوکار تمرکز میکنند. نویسندگان UX ممکن است از دستورالعملهای تعیینشده توسط استراتژیستهای محتوا پیروی کنند، اما بیشتر بر تعامل کاربران با محصول تمرکز دارند.
نویسندگان فنی: اطلاعات پیچیده را به دستورالعملها یا راهنماهای کاربرپسند تبدیل میکنند. در حالی که هر دو نویسنده فنی و UX به وضوح اهمیت میدهند، نویسندگان UX بیشتر بر جنبههای تعاملی متنی که کاربران در اپلیکیشنها یا وبسایتها مشاهده میکنند تمرکز دارند تا اسناد طولانی.
نویسندگان تبلیغاتی: معمولاً در بازاریابی کار میکنند و متنی برای تبلیغات یا رسانههای اجتماعی مینویسند. هدف آنها جلب توجه است، در حالی که نویسندگان UX بر بهبود تجربه کاربر با یک محصول تمرکز دارند.
چگونه نویسنده UX شویم؟
ورود به عرصه نویسندگی UX نیازمند داشتن مهارتهای لازم، ساختن یک پورتفولیو قابل ارائه و کسب تجربه است. در اینجا نگاهی دقیق به این موارد میاندازیم:
1. مهارتهای ضروری را توسعه دهید
در ادامه چند مهارت آورده شده که به عنوان نویسنده UX ممکن است بخواهید به آنها تسلط پیدا کنید:
نوشتن: آگاهی از گرامر، املاء و درک عمیق از لحن و تفاوتهای معنایی ضروری است، اما نویسندگی UX بیش از این است. نویسندگی خوب UX باید مختصر و شفاف باشد تا در زمان استفاده از محصول کمترین اصطکاک را برای کاربر ایجاد کند. تمرین نوشتن مخصوص UX در روند جستجوی شغلی شما مفید خواهد بود. برای بهبود نوشتن خود، میتوانید در دورههای آموزشی در زمینه ارتباط مؤثر از طریق نوشتن و طراحی شرکت کنید.
تحقیق: آیا دکمهای در وبسایت باعث میشود کاربر روی آن کلیک کند یا او را منصرف کند؟ آیا زبانی که در هنگام اشتباهات کاربران در اپلیکیشن استفاده میشود سرد یا توهینآمیز است؟ چه گروههای جمعیتی از این اپ استفاده میکنند؟ اینها سؤالاتی است که میتوانید از طریق تحقیقات UX بپرسید. آزمایش کاربر، تست A/B و دستهبندی کارتها از جمله تکنیکهای تحقیقاتی هستند که نویسندگان UX میتوانند استفاده کنند تا اطمینان حاصل کنند محصول به درستی کار میکند.
آشنایی با ابزارهای طراحی: گرچه همه نویسندگان UX از ابزارهای طراحی بصری استفاده نمیکنند، آشنایی با آنها میتواند اعتبار شما را در موقعیتهایی که از شما انتظار میرود تقویت کند. برنامههایی مانند Figma و Sketch دورههای آزمایشی رایگانی دارند که به شما امکان میدهند با آنها آشنا شوید و محتوایی برای استفاده در پورتفولیوی خود ایجاد کنید.
2. پورتفولیوی خود را بسازید
پورتفولیو برای درخواست شغلهای نویسندگی UX ضروری است. یک وبسایت ساده ایجاد کنید که پروژههایی را نشان دهد که مهارتهای حل مسئله شما را نمایش میدهند. میتوانید از سازندگان وبسایت مانند Wix، Weebly یا Adobe Portfolio برای شروع استفاده کنید.
نکته: اگر پروژههای حرفهای برای نمایش ندارید، پروژههای ساختگی ایجاد کنید که در آنها متن یک وبسایت یا اپلیکیشن را طراحی میکنید.
3. تجربه کسب کنید
در بررسی توصیف شغلها، ممکن است متوجه شوید که مدیران استخدام اغلب به تجربه قبلی در نویسندگی UX نیاز دارند. اگر به دنبال تقویت رزومه نویسندگی UX خود هستید، چند مسیر پیش روی شما قرار دارد.
شروع کار در یک نقش مرتبط مانند کپیرایتینگ، نویسندگی فنی یا حتی طراحی UX میتواند فرصتهایی برای تمرین نویسندگی UX به شما بدهد. دورههای آموزشی نویسندگی UX شما را با اصول اولیه نویسندگی UX آشنا میکنند و مفاهیمی مانند تست کاربری را بررسی میکنند. این دورهها همچنین ممکن است به شما فرصت دهند که محتوای خود را نوشته و آن را در پورتفولیوی خود به نمایش بگذارید. اگر هنوز به دنبال فرصتهایی برای تمرین مهارتهای خود هستید، میتوانید وبسایتها یا اپلیکیشنهای فرضی ایجاد کنید.
ایجاد پروژههای ساختگی یک روش عالی دیگر برای کسب تجربه است. یک اپلیکیشن یا وبسایت خیالی طراحی کنید و سپس microcopy آن را بنویسید. این تمرین عملی نوشتار شما را بهبود میبخشد و به کارفرمایان نشان میدهد که در این حوزه جدی هستید.