محقق تجربه کاربری (UX Researcher) کیست؟ چگونه این شغل را به دست آوریم.
محققان تجربه کاربری (UX) بهصورت سیستماتیک کاربران هدف را مطالعه میکنند تا دادههایی جمعآوری و تحلیل کنند که به طراحی بهتر محصول کمک کند.
برای اینکه محصولاتی توسعه دهید که نیازهای کاربران را برآورده کنند (و در عین حال آنها را خوشحال کنند)، ابتدا باید بدانید کاربر شما کیست و چه نیازهایی دارد. اینجاست که تحقیق تجربه کاربری (UX) وارد میشود.
محققان تجربه کاربری (UX) بهصورت سیستماتیک کاربران هدف را مطالعه میکنند تا دادههایی جمعآوری و تحلیل کنند که به فرآیند طراحی محصول کمک کند. در این مقاله، بهطور دقیقتر بررسی میکنیم که محققان UX چه کار میکنند، چگونه این کار را انجام میدهند، و چه گامهایی میتوانید بردارید تا در این زمینه پرتقاضا شغلی پیدا کنید یا پیشرفت کنید.
UX research چیست؟
یکی از اولین مراحل در طراحی محصول جدید یا بهبود تجربه کاربری محصول موجود این است که به کاربران خود فکر کنید. آنها چه کسانی هستند؟ از کجا آمدهاند؟ چه میخواهند؟ چرا این را میخواهند؟ محصول شما چگونه میتواند به آنها کمک کند به چیزی که میخواهند برسند؟
بهعنوان یک محقق UX، وظیفه شما این است که به این سوالات پاسخ دهید. به جای حدس زدن بر اساس تجربیات شخصی، شما یک استراتژی تحقیق طراحی میکنید که به شما این امکان را میدهد که به این سوالات به صورت دادهمحور پاسخ دهید. بهنوعی، شما صدای کاربران را در فرآیند توسعه محصول منعکس میکنید.
انواع تحقیقات
بهعنوان محقق UX، معمولاً با دو نوع تحقیق کار میکنید: تحقیق کمی و کیفی. در ادامه بهطور مختصر هر نوع را بررسی میکنیم و اینکه چه زمانی مفید هستند.
تحقیق کمی روی اعداد و آمار تمرکز دارد. در زمینه قابلیت استفاده، این میتواند به معنای اندازهگیری مدتزمانی باشد که یک کاربر متوسط برای انجام یک وظیفه نیاز دارد، چند درصد از کاربران وظیفه را با موفقیت انجام میدهند، و چند خطا یا باگ در این مسیر پیدا میکنند. این اعداد وقتی بیشتر مفید هستند که چیزی برای مقایسه آنها وجود داشته باشد، چه طراحی قبلی یا محصول یک رقیب.
تحقیق کیفی به بررسی بینشهای غیرعددی میپردازد، مانند اینکه چرا کاربران در انجام یک وظیفه مشکل داشتند یا هنگام استفاده از محصول چه احساسی داشتند. اگر تحقیق کمی به ما "چه چیزی" را بگوید، تحقیق کیفی به ما "چرا" را میگوید.
یک تمایز دیگر که در انواع تحقیقات مطرح میشود، تفاوت بین تحقیقات رفتاری و تحقیقات نگرشی است.
روشهای تحقیق رفتاری به بررسی کارهایی که کاربران انجام میدهند میپردازد. آنها در کجا روی صفحه کلیک میکنند؟ از چه مسیری در یک اپلیکیشن حرکت میکنند؟
تحقیق نگرشی به احساسات و نگرشهای کاربران نسبت به یک تجربه میپردازد.
روشهای تحقیق UX
یکی از وظایف شما بهعنوان طراح UX انتخاب روش مناسب برای پاسخ به سوالات مختلف است. در جعبهابزار تحقیق UX، گزینههای مختلفی وجود دارد که به شما کمک میکند اطلاعاتی از کاربران خود بهدست آورید.
مرتبسازی کارتها: شرکتکنندگان موضوعات را به گروههایی که از نظرشان منطقی است، تقسیمبندی میکنند و برای این گروهها نام انتخاب میکنند. با این اطلاعات، طراحان میتوانند اپلیکیشنها و وبسایتهایی طراحی کنند که کاربری آنها راحتتر و منطقیتر باشد.
تست قابلیت استفاده (Usability testing): شرکتکنندگان سعی میکنند با یک محصول یک وظیفه را انجام دهند و شما آنها را مشاهده میکنید. این روش به شما امکان میدهد میزان موفقیت کاربران در انجام وظیفه، سرعت آنها، مشکلاتی که با آنها مواجه میشوند و میزان رضایتشان از فرآیند را بسنجید.
تست A/B: دو نسخه از یک محصول را با هم مقایسه میکند تا ببینید که کدام یک از نسخهها برای مخاطبان هدف جذابتر است. این آزمایش میتواند روی یک محصول زنده انجام شود، مثلاً با نشان دادن نسخههای مختلف یک صفحه وب به بازدیدکنندگان مختلف یا ارسال دو نسخه مختلف از یک ایمیل به فهرستهای مختلف دریافتکنندگان.
مصاحبه با کاربران: مصاحبههای حضوری (آنلاین یا حضوری) روشی سریع و آسان برای بهدست آوردن بینش از نیازهای کاربران یک محصول بالقوه یا جمعآوری دادههای کیفی در مورد یک محصول موجود است. وقتی این مصاحبهها با بیش از یک نفر بهطور همزمان انجام شوند، معمولاً به آنها گروههای متمرکز میگویند.
نظرسنجیها و پرسشنامهها:میتوانید یک نظرسنجی یا پرسشنامه طراحی کنید که هم دادههای کیفی و هم دادههای کمی را به شما بازگرداند. با استفاده از سوالات یکسان و انجام نظرسنجیهای مکرر، میتوانید بهبود محصول را در طول توسعه و چرخه عمر آن ردیابی کنید.
مطالعات روزنگاری: کاربران هدف بهمدت یک دوره زمانی تعریفشده (معمولاً طولانی) یک گزارش روزانه از فعالیتهای خود را نگه میدارند. این روش به شما بینشی از رفتارها و تجربیات در دنیای واقعی میدهد. مثلاً میتوانید بفهمید که کاربر در چه ساعاتی از روز معمولاً از محصول شما استفاده میکند یا چند بار در طول یک روز، هفته یا ماه از آن استفاده میکند.
مشاهده در موقعیت واقعی: بهجای اینکه کاربران را در یک آزمایشگاه مصاحبه کنید، آنها را در محیط طبیعیشان مثل خانه یا محل کار مشاهده میکنید و در عین حال سوالاتی میپرسید تا بهتر بفهمید آنها چرا و چگونه کاری را انجام میدهند.
تست اولین کلیک: این نوع تست بررسی میکند که کاربر هدف هنگام تلاش برای انجام یک وظیفه روی وبسایت یا رابط اپلیکیشن، ابتدا روی چه چیزی کلیک میکند. میتوانید این آزمایش را روی سایت زنده، نمونه اولیه یا قاب سیمی (wireframe) انجام دهید.
یک UX Researcher چه کارهایی انجام میدهد؟
حالا که درک بهتری از پژوهش تجربه کاربری (UX) پیدا کردیم، بیایید نگاهی دقیقتر به وظایف روزمره یک پژوهشگر UX بیندازیم و بررسی کنیم که چه مهارتها و ابزارهایی برای انجام این کار نیاز است.
وظایف و مسئولیتهای محققان UX
یک روز کاری به عنوان پژوهشگر UX بسته به پروژهای که روی آن کار میکنید یا شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، ممکن است متفاوت باشد. در اینجا به چند مورد از وظایف شما در این شغل اشاره میکنیم:
همکاری با طراحان و ذینفعان برای درک نیازهای پژوهش: شما باید با تیم طراحی و دیگر ذینفعان همکاری کنید تا نیازهای پژوهشی را به خوبی بشناسید.
تعریف سوالات پژوهشی و انتخاب روشهای مناسب جمعآوری دادهها: بر اساس نیازهای تحقیق، سوالات پژوهشی را مشخص کرده و روشهای مناسب برای جمعآوری دادهها را انتخاب کنید.
توسعه بودجهها و زمانبندیها برای پروژههای پژوهشی: برای هر پروژه تحقیقاتی، بودجه و زمانبندی مناسب را تهیه کنید.
جذب شرکتکنندگان برای مطالعات تحقیقاتی: شرکتکنندگان مناسب را برای انجام مطالعات تحقیقاتی جذب کنید.
انجام مطالعات طراحی و تحلیل دادههای جمعآوریشده: مطالعات طراحی را انجام داده و دادههای بهدستآمده را تجزیه و تحلیل کنید.
تبدیل یافتهها به بینشهای قابل فهم: نتایج بهدستآمده را به شکل قابل فهمی تبدیل کنید تا به راحتی درک شوند.
ارائه یافتهها به طراحان، توسعهدهندگان و سایر ذینفعان: نتایج تحقیق را به طراحان، توسعهدهندگان و دیگر ذینفعان ارائه دهید.
مهارتها و ابزارهای ضروری برای محققان UX
محققان موفق UX اغلب مجموعهای از مهارتها را توسعه میدهند که به آنها کمک میکند تا به طور مؤثر به اطلاعات و بینش کاربران فعلی و احتمالی دست یابند. اگر به فکر شروع شغل در تحقیق UX هستید، اینها فقط چند مهارتی هستند که میتوانید از همین حالا روی آنها تمرکز کنید.
مهارتهای ارتباطی: بخش بزرگی از کار شامل همکاری با تیم طراحی و ارتباط با شرکتکنندگان تحقیق برای پاسخ به سوالات تحقیقاتی است.
همدلی: درک انتظارات، ناامیدیها، اهداف و فرآیند استدلالی کاربران میتواند به شما کمک کند تا راهحلهایی برای نیازهای واقعی کاربران ایجاد کنید.
تفکر طراحی: هر مرحله از فرآیند تفکر طراحی - همدلی، تعریف، ایدهپردازی، نمونهسازی، و آزمایش - فرصتهایی را برای یادگیری بیشتر درباره کاربران هدف فراهم میکند.
حل مسئله: تفکر انتقادی درباره سوالاتی که میخواهید با تحقیق به آنها پاسخ دهید، میتواند به شما کمک کند روششناسی مناسب را انتخاب کنید.
کنجکاوی: حس کنجکاوی میتواند شما را به پرسیدن سوالات عمیق و کشف بینشهای معنیدار ترغیب کند.
همکاری: بهعنوان یک محقق UX، اغلب با توسعهدهندگان، طراحان، مدیران محصول و دیگر ذینفعان همکاری میکنید تا بهترین محصول ممکن را به بازار عرضه کنید.
سایر نقشها در UI/UX
تحقیق فقط یکی از جنبههای طراحی UI/UX است. اگر به این حوزه علاقه دارید، چند موقعیت دیگر نیز وجود دارد که میتوانید در نظر بگیرید:
طراحان UX:مسئولیت دارند که محصولات را قابل استفاده، مفید و لذتبخش برای کاربران کنند.
طراحان UI: عناصر بصری رابطهای کامپیوتری و الکترونیکی را ایجاد میکنند.
معماران اطلاعات: اطلاعات را بهصورتی سازماندهی و مدیریت میکنند که قابلدسترسی، قابلفهم و شهودی باشد.
مهندسان UX: که معمولاً بهعنوان توسعهدهندگان شناخته میشوند، طراحیها را به کد قابل استفاده تبدیل میکنند.
طراحان تعامل: بر لحظه تعامل بین کاربر و محصول تمرکز دارند. این میتواند یک نقش مستقل باشد یا بخشی از کار یک طراح UX/UI.
چرا شغلی در زمینه تحقیق UX را دنبال کنیم؟
اگر به طور طبیعی فرد کنجکاوی هستید و از کار تیمی لذت میبرید، شغلی در تحقیق UX میتواند مناسب باشد. این شغلی پرتقاضا در صنعتی با حقوق بالا است.
حقوق محققان UX
بیش از نیمی از محققان UX بیش از ۸۸,۶۰۰ دلار درآمد دارند، بر اساس گزارش راهنمای حقوق و دستمزد Onward Search برای سال ۲۰۲۰. سه چهارم محققان UX گزارش دادهاند که بیش از ۷۹,۳۰۰ دلار درآمد دارند.
چشمانداز شغلی
محققان UX جزو حرفههای دیجیتال خلاق پرتقاضا در سال ۲۰۲۰ قرار دارند، بر اساس گزارش آژانس استخدام خلاق دیجیتال Onward Search. لیست ۱۰۰ شغل برتر در آمریکا از CNNMoney پیشبینی کرده است که این شغل از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۷ رشد ۱۹ درصدی خواهد داشت.
چگونه محقق UX شویم
تحقیق UX، مانند بسیاری از حوزههای طراحی UI/UX، نقشی نسبتاً جدید است. بنابراین، مسیر واحدی برای دستیابی به شغل تحقیق UX وجود ندارد. برخی از محققان UX به صورت خودآموخته هستند، دیگران از مسیرهای شغلی دیگر تغییر مسیر دادهاند. هنگام پیگیری مسیر شغلی خود، به این نکات توجه کنید:
۱. دریافت مدرک در رشتههای فناوری یا علوم رفتاری
بیشتر موقعیتهای شغلی محقق UX نیاز به داشتن حداقل مدرک کارشناسی دارند، اگرچه لزوماً نباید در رشته مرتبط با UX باشد. کسب مدرک در زمینهای مرتبط با فناوری یا علوم رفتاری و اجتماعی میتواند مفید باشد. اینجا چند رشته را برای بررسی معرفی میکنیم:
- تعامل انسان و کامپیوتر
- روانشناسی
- آمار یا آمار کاربردی
- علوم کامپیوتر
- سیستمهای اطلاعاتی
- طراحی
- انسانشناسی
این به نظر شاید تنوع زیادی داشته باشد، ولی در واقع محققان UX از زمینههای متنوعی میآیند. بسیاری ممکن است حتی بعد از اتمام دانشگاه تازه با UX آشنا شده باشند. اگر در حال حاضر مدرکی در موضوع غیر مرتبط دارید، نگران نباشید. میتوانید به روشهای دیگری مهارتهای UX را توسعه دهید.
2. توسعه مهارتهای تحقیق کاربری
علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی، روشهای متعددی برای یادگیری ابزارها و تکنیکهای تحقیق کاربری وجود دارد که به شما کمک میکند مهارتهای خود را در این حوزه تقویت کنید. بسته به سبک یادگیری شما، در اینجا چند روش برای شروع ساخت مهارتهای خود در حال حاضر آورده شده است:
پایاندادن به دوره Google UX Design Professional Certificate در Coursera: در این دوره، از ابتدا تا انتهای فرآیند طراحی را بررسی خواهید کرد. یکی از ماژولهای کامل این برنامه به تحقیق کاربری اختصاص دارد.
دریافت تجربه عملی: برای مثال، ایجاد تست A/B برای یک وبسایت، تحلیل دادههای نظرسنجی UX، یا ارتباط نتایج تحقیق از طریق نقشههای همدلی. هر پروژه کمتر از دو ساعت طول میکشد.
استفاده از منابع رایگان: مانند وبلاگها و پادکستها، برای یادگیری واژگان صنعت و آگاهی از آخرین روندها.
ثبتنام در دورههای دیگر یا بوتکمپهای UX: برخی دانشگاهها نیز گواهینامههای تحقیق UX یا تخصصهایی برای کسانی که به دنبال مدرک نیستند، ارائه میدهند.
بیشتر بخوانید: 9 مهارت ضروری برای طراحان UX در سال 2024
3. کسب تجربه تحقیق UX
در جستجوی آگهیهای شغلی برای موقعیتهای پژوهشگر UX، گاهی تجربه مرتبط به عنوان یک نیاز ذکر میشود. خوشبختانه، نیازی نیست تا زمانی که شغف را پیدا کنید تا شروع به کسب تجربه عملی کنید.
مهارتهای تحقیق UX خود را به صورت داوطلبانه برای کسبوکارهای کوچک محلی یا سازمانهای غیرانتفاعی ارائه دهید: سازمانهایی مانند UX Rescue، Catchafire، و Code for America مهارتهای شما را با فرصتهای مناسب تطبیق میدهند.
شرکت در دورههای کارآموزی UX: بسیاری از شرکتهای بزرگ، از جمله Google، Meta، Adobe، Apple، و Microsoft، فرصتهای کارآموزی UX را ارائه میدهند که ممکن است شامل بخش تحقیقاتی باشد. درخواست برای کارآموزی مشابه درخواست برای شغل است و معمولاً شامل درخواست و مصاحبه میشود. به دنبال فرصتهای منتشرشده در LinkedIn یا Twitter باشید. اگر شرکت خاصی مد نظر شماست، بهطور منظم سایت آن را بررسی کنید.
پیوستن به تیمهای هکاتون: مهارتهای تحقیق UX خود را با پیوستن به یکی از این رویدادهای توسعه نرمافزار رقابتی و سریع به کار بگیرید. این فرصت خوبی برای برقراری ارتباط با سایر حرفهایهای UX و طراحی است و در عین حال روی پروژهای برای پورتفوی خود همکاری خواهید کرد. سایتهایی مانند hackathon.io یا گروه Facebook Hackathon Hackers را برای یافتن تیم مناسب و یادگیری در مورد رویدادها در منطقه یا آنلاین بررسی کنید.
4. ساخت پورتفوی خود
پورتفوی شما مهارتها و تجربههای شما را به کارفرمایان بالقوه نشان میدهد و به عنوان یک عنصر کلیدی در درخواست شغلی شما عمل میکند. در حین شرکت در کلاسها، تکمیل پروژهها، یا داوطلبانه کار کردن، کارهای خود را پیگیری کرده و بهترین و جدیدترین پروژههای خود را در پورتفوی خود گنجانید.
شما میتوانید پورتفوی خود را در وبسایت شخصی خود (خدماتی مانند Wix و Squarespace برای این کار محبوب هستند) میزبانی کنید یا از LinkedIn یا یک مخزن GitHub به عنوان یک پلتفرم رایگان برای نمایش بهترین کارهای خود استفاده کنید.
5. گسترش شبکه ارتباطی خود
شروع به ساخت شبکهای از افرادی در صنعت UX کنید. این میتواند شامل همکاران شما در شغل فعلی، سازمانهای تحقیق UX، یا جوامع آنلاین UX باشد. شبکهسازی معمولاً راه موثری برای یافتن فرصتهای جدید و ملاقات با کارفرمایان بالقوه است.