پروتوتایپ (Prototype) یا نمونه اولیه چیست؟

پروتوتایپ چیست و چگونه می‌تواند با دریافت بازخورد، در زمان، هزینه و منابع شما صرفه‌جویی کند؟
 

پروتوتایپ چیست؟
 

پروتوتایپ مدلی از محصول پیشنهادی است. این مدل، مفهوم اصلی را به فرم فیزیکی یا دیجیتال تبدیل می‌کند. به عنوان یک نمونه کوچک از محصول شما عمل می‌کند تا از عملی بودن آن اطمینان حاصل شود و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که تغییرات لازم را انجام دهید تا قبل از سرمایه‌گذاری بیشتر زمان و منابع، محصول قابل استفاده باشد.

پروتوتایپ همچنین ابزار بسیار خوبی برای دریافت بازخورد از کاربران بالقوه است، که به طراحان کمک می‌کند تغییرات لازم را اعمال کرده و مشکلات مربوط به تولید و توسعه را پیش از پیشرفت در فرآیند ایجاد محصول برطرف کنند.
 

سه مزیت از یک پروتوتایپ موفق

پروتوتایپ نمونه‌ای است که به جای محصول نهایی آماده برای آزمایش، به شکل یک مدل اولیه یا بخش‌هایی از محصول ایجاد می‌شود تا برای آزمون‌های اولیه مورد استفاده قرار گیرد. هنگام ایجاد یک پروتوتایپ، به این سه مزیت کلیدی توجه کنید:

1. صرفه‌جویی در منابع

اگر مشکلات را زودتر پیدا کنید، هزینه‌ها خیلی کمتر از زمانی خواهند بود که این مشکلات در مراحل توسعه پیش بیایند. به همین دلیل، ساخت پروتوتایپ می‌تواند در هزینه‌های پروژه در مراحل بعدی کمک کند. حتی ممکن است متوجه شوید که بهتر است از ایده اولیه صرف‌نظر کنید و با استفاده از آنچه یاد گرفته‌اید، به ایده‌ای جدید بروید. پروتوتایپ به شما کمک می‌کند بفهمید کدام قسمت‌های محصول خوب عمل می‌کنند تا وقت و پولتان را روی آن‌ها متمرکز کنید.

در نهایت، تغییراتی که باید قبل از عرضه محصول به بازار انجام شوند، حتمی است و با این روش، آماده خواهید بود. اگر پروتوتایپ شما کار نکند، می‌توانید با کنار گذاشتن ایده اصلی و استفاده از اطلاعات به دست آمده برای پیدا کردن راه‌حل بهتری، زمان و انرژی خود را ذخیره کنید. حتی در این شرایط، پروتوتایپ ناموفق می‌تواند با تغییر تمرکز به یک ایده جدید، به شما در صرفه‌جویی در زمان کمک کند.
 

2. دریافت بازخورد

گرفتن بازخورد درباره پروتوتایپ از مشتریان یا کاربران بالقوه می‌تواند به بهبود نهایی محصول شما کمک زیادی کند. وقتی پروتوتایپ را به مخاطبان هدف خود معرفی می‌کنید، از آن‌ها بپرسید که نظرشان درباره قسمت‌هایی که خوب عمل می‌کنند چیست و چه جاهایی به نظرشان نیاز به بهبود دارد. کار کردن با یک پروتوتایپ واقعی به کاربران این امکان را می‌دهد که بازخورد فوری ارائه دهند. حتی اگر تصمیم بگیرید که انتقادات آن‌ها را اجرا نکنید، می‌توانید به دیدگاه‌هایی درباره نقاط ضعف احتمالی دست پیدا کنید که باید به آن‌ها توجه کنید.
 

3. جذب سرمایه‌گذاران

استفاده از بازخوردی که از کاربران بالقوه دریافت می‌کنید، می‌تواند به جذب و جلب اعتبار از سوی سرمایه‌گذاران کمک کند، که برای استارتاپ‌ها به ویژه اهمیت دارد. بدون مشاهده علاقه واقعی به محصول و توانایی آن برای ارائه نتایج، سرمایه‌گذاران ممکن است نتوانند به درستی قابلیت محصول شما در بازار را ارزیابی کنند. با یک پروتوتایپ، سرمایه‌گذاران می‌توانند پتانسیل محصول را ببینند.
 

اصطلاحات مرتبط:

برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.