یک طراح تجربه کاربری (UX) چه کاری انجام میدهد؟
طراحان تجربه کاربری (UX) تلاش میکنند تا تعامل بین انسانها و محصولات را بهینه کنند. دریابید چرا باید به دنبال یک حرفه در طراحی تجربه کاربری باشید.
هر زمان که با یک محصول یا خدمات تعامل میکنید، تجربه کاربری دارید. این ممکن است شامل جابجایی در یک اپلیکیشن موبایل، مرور یک وبسایت، تعامل با یک محصول فیزیکی (مثل امتحان کردن یک کفش ورزشی جدید)، یا استفاده از یک خدمات (برای مثال، ورود به یک هتل یا استفاده از حمل و نقل عمومی) باشد.
اصطلاح تجربه کاربری (UX) به تمام جنبههای این تعامل اشاره دارد. به آخرین باری فکر کنید که از یک محصول جدید استفاده کردید. آیا توانستید وظیفهتان را انجام دهید؟ چقدر آسان بود؟ چه احساسی به شما داد؟ طراحی تجربه کاربری به دنبال ساخت محصولاتی و خدماتی است که آسان، موثر و لذتبخش باشند.
وقتی به این هدف برسید، مشتریان وفاداری به دست میآورید که آن محصول یا خدمات را به دوستان و خانوادهشان توصیه میکنند.
طراح تجربه کاربری کیست؟
نقش طراح تجربه کاربری این است که یک محصول یا خدمات را قابل استفاده، لذتبخش و دسترسپذیر کند. در حالی که بسیاری از شرکتها تجربه کاربری را طراحی میکنند، این اصطلاح بیشتر با طراحی دیجیتال برای وبسایتها و اپلیکیشنها مرتبط است. در حالی که فرآیند دقیق از محصولی به محصول دیگر و از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، مراحل کلی طراحی تمایل دارند که مشابه بمانند.
واژگان طراحی تجربه کاربری (UX)
قبل از اینکه به اصول طراحی تجربه کاربری بپردازیم، مفید است که چند اصطلاحی را که احتمالاً هنگام کار در این زمینه با آنها مواجه میشوید تعریف کنیم. در اینجا ۱۰ اصطلاح برای شروع:
آزمون A/B: روشی برای مقایسه دو نسخه از یک محصول یا خدمات به منظور ارزیابی اینکه کدام یک موفقتر است
دسترسپذیری (Accessibility): مفهوم اینکه آیا یک خدمات یا محصول توسط افراد با تواناییهای مختلف، صرف نظر از شرایطشان، قابل استفاده است یا نه
مرتبسازی کارتها (Card sort): جلسهای که در آن شرکتکنندگان اطلاعات را به گروههای منطقی سازماندهی میکنند تا به تعیین معماری اطلاعات کمک کنند
کاربر نهایی (End user): شخصی که یک محصول یا خدمات نهایی را پس از خرید استفاده خواهد کرد
تعامل انسان و کامپیوتر (Human computer interaction): حوزهای از مطالعه که به بررسی طراحی فناوریهای رایانهای و تعامل بین انسانها و رایانهها میپردازد
معماری اطلاعات (Information architecture): طراحی ساختاری اطلاعات به منظور فهم بهتر آن
موکاپ (Mockup): مدل بصری واقعگرایانهای از آنچه که یک صفحه وب یا اپلیکیشن نهایی به نظر خواهد رسید
پرسونا (Persona): نمایشی خیالی از یک مشتری ایدهآل برای کمک به فهم نیازها، اهداف و رفتارهای او
نمونه اولیه (Prototype): نمونهای یا شبیهسازی از یک محصول نهایی که برای تست و جمعآوری بازخورد استفاده میشود
جریان کاربر (User flow): نموداری که هر مرحلهای را که کاربر هنگام استفاده از یک محصول یا خدمات طی میکند، ترسیم میکند
طرح اولیه(Wireframe): طرح صفحه وب که از طراحی بصری جدا شده و برای اولویتبندی عناصر صفحه بر اساس نیازهای کاربر استفاده میشود
وظایف و مسئولیتهای طراح تجربه کاربری (UX)
فهمیدن کاربر و برند: فکر کنید که چه مشکلی را برای کاربر سعی دارید حل کنید و این چگونه با اهداف برند هماهنگ است.
انجام تحقیقات کاربر: نیازها، اهداف، رفتارها و نقاط درد کاربران را شناسایی کنید. ابزارهای تحقیق کاربر میتواند شامل نظرسنجیها، مصاحبههای یکبهیک، گروههای متمرکز یا آزمون A/B باشد. در برخی شرکتها، یک محقق تجربه کاربری (UX Researcher) این فرآیند را هدایت میکند.
تحلیل آنچه یاد گرفتهاید: در این مرحله، شما بر اساس تحقیقات خود، شخصیتهای کاربری ایجاد میکنید تا به شما کمک کند عناصر مهم محصول یا خدمات را شناسایی کنید. شروع به ترسیم جریان کاربر کنید.
طراحی: همانطور که شروع به ساخت طراحی میکنید، نقشههای سایت، وایرفریمها یا نمونههای اولیه ایجاد میکنید تا شما و تیمتان ایده بهتری از شکل نهایی محصول داشته باشید. در این مرحله، یک طراح رابط کاربری عناصر بصری یا رابط را اضافه خواهد کرد.
انجام تست کاربر: طراحی را با دنبال کردن نحوه تعامل کاربران واقعی با محصول یا خدمات اعتبارسنجی کنید. مشکلات طراحی را شناسایی کرده و راهحلهایی توسعه دهید.
ارائه کار خود: راهحل طراحی را به مشتری یا شرکت ارائه دهید.
مهارتهای ضروری برای یک طراح تجربه کاربری (UX)
طراحان تجربه کاربری از مجموعهای گسترده از مهارتهای فنی و محل کار برای ارائه یک محصول یا خدمات موفق به بازار (یا بهبود یک محصول موجود) استفاده میکنند. بسیاری از این مهارتها از دیگر حوزهها قابل انتقال هستند، بنابراین حتی اگر تازهکار در طراحی تجربه کاربری هستید، احتمالاً چند مهارت را قبلاً توسعه دادهاید. بر روی این مهارتهای ضروری تمرکز کنید و میتوانید پایهای قوی برای یک حرفه بسازید.
مهارتهای محل کار
مهارتهای ارتباطی:این مهارتها به شما کمک میکنند تا بهطور مؤثر با کاربران مصاحبه کنید و راهحلهای خود را به مشتریان یا مدیریت ارائه دهید.
همدلی: به شما این امکان را میدهد که به مشکلات و راهحلها از دیدگاه کاربر فکر کنید.
مهارتهای همکاری: این مهارتها به شما قدرت میدهند تا با تیم خود بهطور هماهنگ کار کنید، بازخورد بگیرید، راهحلها را بررسی کنید و از تخصصهای مختلف بهرهبرداری کنید.
تفکر انتقادی: شما را تشویق میکند که فرضیات خود را به چالش بکشید و راهحلهای جدیدی را نوآوری کنید.
مهارتهای فنی
تحقیق: شامل استفاده از مصاحبهها، نظرسنجیها و مشاهده است که به شما کمک میکند بهترین تصمیمات را در فرآیند طراحی اتخاذ کنید.
معماری اطلاعات: به شما کمک میکند تا مجموعههای بزرگ و پیچیده از اطلاعات را سازماندهی و اولویتبندی کنید.
وایرفریمینگ: ساخت چارچوب اسکلت مانند برای یک وبسایت یا اپلیکیشن به شما این امکان را میدهد که بهطور مؤثر راهحلهای طراحی را بررسی کنید.
نمونهسازی (پروتوتایپینگ): برای تست عملکرد و شناسایی مشکلات ضروری است.
اگرچه برای طراحان تجربه کاربری ضروری نیست، اما مهارتهای پایه در طراحی بصری و کدنویسی میتواند به شما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی هماهنگی طراحی شما با فرآیند توسعه محصول داشته باشید.
انواع شغلهای طراح تجربه کاربری (UX)
طراحی تجربه کاربری یک حوزه هیجانانگیز و همیشه در حال تحول است، بنابراین ممکن است با عناوین شغلی مختلفی مرتبط با UX مواجه شوید (طراح UX، طراح UI، طراح تعامل (interaction designer)، طراح محصول و طراح خدمات (service designer) از جمله آنها هستند).
به عنوان یک طراح تجربه کاربری در یک شرکت کوچک، احتمالاً نقش عمومیتری خواهید داشت و مسئولیت هر مرحله از فرآیند طراحی را بر عهده خواهید گرفت. در یک شرکت بزرگتر، ممکن است بر روی یک تخصص یا جنبه خاص از طراحی تجربه کاربری تمرکز کنید، مانند: information architecture (معماری اطلاعات)، UX research (تحقیق UX)، usability analysis (تست کاربردپذیری)، UX writing (نویسندگی تجربه کاربری)، UX engineering (مهندسی UX) یا interaction design (طراحی تعامل)
با کسب تجربه، این فرصت را خواهید داشت که در تخصص خود پیشرفت کرده و به یک کارشناس موضوعی UX (SMX) تبدیل شوید یا به نقش مدیریتی مانند مدیر پروژه، مدیر محصول یا مدیر تجربه کاربری ارتقا یابید.
تفاوت طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI)
طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) اغلب بهطور همزمان انجام میشوند، اما این دو حوزه تفاوتهای مهمی دارند. در حالی که UX به تجربه کلی کاربر با یک محصول یا خدمات میپردازد، UI بر روی طراحی گرافیکی و رابط تمرکز دارد.
بیشتر بخوانید: طراح رابط کاربری کیست و چه وظایفی دارد؟
چرا باید به دنبال یک حرفه در طراحی تجربه کاربری (UX) باشید؟
کار کردن به عنوان یک طراح تجربه کاربری به شما این امکان را میدهد که خلاقیت و مهارتهای تحلیلی خود را در طیف گستردهای از حوزهها که ممکن است برایتان جالب باشد، به کار ببرید. کار شما از روزی به روز دیگر و پروژهای به پروژه دیگر متغیر خواهد بود، که به شما اجازه میدهد در طول حرفه خود بهطور مداوم یاد بگیرید و رشد کنید.
طراحان تجربه کاربری چقدر درآمد دارند؟
بر اساس دادههای Glassdoor، متوسط حقوق پایه برای یک طراح تجربه کاربری در ایالات متحده ۹۸,۶۱۶ دلار است. پرداختهای اضافی مانند کمیسیون و پاداشها به طور متوسط سالیانه ۶,۸۵۸ دلار است، که درآمد سالانه متوسط برای یک طراح تجربه کاربری در ایالات متحده را به ۱۰۵,۴۷۳ دلار میرساند. طراحی تجربه کاربری به عنوان یکی از ۵۰ شغل برتر آمریکا در سال ۲۰۲۲ از نظر پتانسیل درآمد، رضایت شغلی و تعداد کل موقعیتهای شغلی ذکر شده است. به یاد داشته باشید که میزان درآمد شما به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، صنعت، شرکت و سالهای تجربه بستگی دارد.
چگونه به یک طراح تجربه کاربری (UX) تبدیل شویم؟
طراحی تجربه کاربری یک حوزه متنوع و در حال تحول است و مسیر واحدی برای یک حرفه موفق به عنوان طراح تجربه کاربری وجود ندارد. مهارتهای مشترک بسیاری از حوزههای حرفهای، از جمله طراحی گرافیک، معماری، طراحی داخلی، توسعه نرمافزار و طراحی صنعتی، به خوبی به طراحی تجربه کاربری منتقل میشود.
پیروی از این چند مرحله میتواند به شما کمک کند تا پایهای حرفهای در طراحی تجربه کاربری (UX) بسازید.
1. در دورهای از طراحی تجربه کاربری شرکت کنید: حتی اگر تجربه قبلی خاصی ندارید، میتوانید با یک دوره یا گواهینامه در طراحی تجربه کاربری آماده ورود به این حرفه شوید. به دنبال دوره یا برنامهای باشید که اصول اولیه را آموزش دهد، تجربه عملی با جدیدترین ابزارهای طراحی UX را ارائه دهد، پروژههایی برای پرتفوی شما تکمیل کند و به شما این فرصت را بدهد که با دیگران در صنعت شبکهسازی کنید.
۲. مهارتهای خود را در دنیای واقعی تمرین کنید: برای کسب تجربه نیازی نیست که منتظر بمانید تا به عنوان طراح تجربه کاربری استخدام شوید. مهارتهای خود را به سازمانهای خیریه، غیرانتفاعی، یا کسبوکار دوستان و اعضای خانواده داوطلبانه ارائه دهید. به طور alternatively، میتوانید تجربه کاربری که در گذشته داشتهاید و به خوبی انجام نشده است را دوباره طراحی کنید. این معمولاً به عنوان طراحی دوباره غیرخواستاری (unsolicited redesign) شناخته میشود.
اگر در حال حاضر بهطور تماموقت در زمینهای دیگر مشغول به کار هستید، با شناسایی یک چالش احتمالی و طراحی یک راهحل، مهارتهای طراحی UX خود را تمرین کنید.
۳. یک پورتفولیوی طراحی بسازید: در حالی که برای بهدست آوردن شغل در طراحی تجربه کاربری لزوماً به مدرک نیاز ندارید، اما باید مهارتهای خود را از طریق یک پورتفولیوی کاری نشان دهید. پروژههایی که در دورههای آموزشی، کارهای داوطلبانه و طراحیهای دوباره غیرخواستاری تکمیل کردهاید را جمعآوری کنید. با کسب تجربه بیشتر، بهطور مداوم بهترین کارهای خود را به پورتفولیو اضافه کنید.
سوالات متداول
1. آیا طراحی تجربه کاربری (UX) نیاز به کدنویسی دارد؟
بهطور کلی، طراحان تجربه کاربری نیازی به نوشتن کد بهعنوان بخشی از وظایف روزمره خود ندارند. در حالی که داشتن مهارتهای کدنویسی برای دریافت شغل ضروری نیست، داشتن درک پایهای از زبانهای توسعه برنامههای کاربردی مانند CSS، JavaScript و HTML به شما کمک میکند تا بهتر با توسعهدهندگان ارتباط برقرار کنید و ممکن است در جستجوی شغل خود مزیت رقابتی به شما بدهد.
2. چه کسی درآمد بیشتری دارد، طراح UX یا UI؟
حقوق طراحان تجربه کاربری (UX) معمولاً بیشتر از حقوق طراحان رابط کاربری (UI) است.
3. مهمترین مهارتها برای یک طراح تجربه کاربری (UX) چیست؟
طراحان تجربه کاربری از مجموعهای از مهارتهای فنی و مهارتهای محل کار در طراحی خود استفاده میکنند. مهارتهایی که ممکن است بهطور مکرر در فهرستهای شغلی طراحان UX مشاهده کنید شامل طراحی تعامل (مانند وایرفریمینگ، نمونهسازی، جریانهای کاربری، و موکاپها)، تحقیق کاربر، و نرمافزارهای طراحی (مانند Adobe XD، Sketch، InVision و غیره) هستند.