طراح موشن گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟ چگونه می‌توان به یک طراح موشن گرافیک تبدیل شد؟

با این راهنما، به بررسی مسیر شغلی در طراحی موشن گرافیک بپردازید و یاد بگیرید چگونه یک طراح موشن گرافیک شوید، چه مهارت‌هایی نیاز دارید، و اطلاعاتی در مورد فرصت‌های شغلی در زمینه موشن گرافیک کسب کنید.
 

طراح موشن گرافیک
 

طراح موشن گرافیک با انیمیشن، صدا و افکت‌های بصری کار می‌کند تا محتوای متحرک و گرافیک برای رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون، اینترنت و فیلم ایجاد کند. طراحان موشن گرافیک با تیم‌های خلاق همکاری می‌کنند تا عناصر طراحی را در پروژه‌ها ادغام کنند.

بر اساس گزارش US Bureau of Labor Statistics (BLS)، برای ورود به حرفه موشن گرافیک (که به آن طراحی موشن نیز گفته می‌شود)، معمولاً به مدرک کارشناسی در زمینه‌های گرافیک کامپیوتری، هنر یا رشته‌های مرتبط نیاز است، به‌علاوه پورتفولیوی کاری که مهارت‌های شما را نشان دهد.

طراحان موشن گرافیک اغلب از نرم‌افزارهای Adobe استفاده می‌کنند. Photoshop و Illustrator از برنامه‌های رایج در فرایند خلاقانه هستند و Cinema4D یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی پیشرفته محسوب می‌شود.
 

بیشتر بخوانید: یک طراح گرافیک چه کاری انجام می‌دهد؟ و چگونه می‌توانم یک طراح گرافیک شوم؟
 

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک نوعی انیمیشن است که طرح‌های ثابت را به تصاویر متحرک تبدیل می‌کند. این انیمیشن‌ها معمولاً در قالب دو‌بعدی یا سه‌بعدی هستند و گاهی با صدا همراه می‌شوند.

طراحان موشن گرافیک از نرم‌افزارهایی برای ایجاد روایت‌های بصری دیجیتالی یا تلویزیونی استفاده می‌کنند. موشن گرافیک در ویدیوها، اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، تبلیغات و هر جایی که حرکت برای ارتباط با مخاطب ضروری است، به کار می‌رود.
 

شرح وظایف یک طراح موشن گرافیک

به‌عنوان یک طراح موشن گرافیک، وظیفه شما ایجاد گرافیک و انیمیشن‌های دو‌بعدی و سه‌بعدی از مرحله مفهوم‌پردازی تا محصول نهایی است.

سایر وظایف شغلی شامل موارد زیر است:

  • کار با نرم‌افزارهای مختلف طراحی مانند Photoshop، InDesign و Illustrator.

  • همکاری در تیم‌های خلاق

  • ایجاد طرح‌های متحرک برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند Meta و Instagram

  • ملاقات با مشتریان برای رفع نیازهای آن‌ها

  • انتخاب صدا، تصاویر، تایپوگرافی و سایر عناصر طراحی

وظایف شغلی ممکن است شامل آموزش اعضای جدید تیم و نظارت بر عملیات روزانه نیز باشد.
 

مهارت‌های مورد نیاز یک طراح موشن گرافیک 

برای موفقیت در حرفه موشن گرافیک، باید اصول طراحی مانند چیدمان، تایپوگرافی و تئوری رنگ را به‌خوبی درک کنید. شما باید یک متفکر خلاق باشید و اصول موشن گرافیک و انیمیشن را بدانید.

مسلط بودن به برنامه‌های طراحی مانند Photoshop، Illustrator، InDesign و After Effects ضروری است. در کنار مهارت‌های فنی، داشتن مهارت‌های هنر سنتی نیز می‌تواند برای ایده‌پردازی اولیه روی کاغذ کمک‌کننده باشد.

مهارت‌های ارتباطی قوی نیز بسیار مهم است؛ نه‌تنها برای صحبت با مشتریان، همکاران و کارفرمایان، بلکه برای ارائه و توضیح طرح‌های خود به روشی که افراد غیرمتخصص هم بتوانند آن‌ها را درک کنند.
 

محیط‌های کاری ممکن برای طراحان موشن گرافیک

به‌عنوان یک طراح موشن گرافیک، می‌توانید خوداشتغال باشید یا در یک شرکت مشغول به کار شوید. آژانس‌های تبلیغاتی و روابط عمومی و همچنین سازمان‌های فنی و علمی، طراحان موشن گرافیک را استخدام می‌کنند. صنعت فیلم و ویدیو و همچنین ناشران نرم‌افزار و صنایع مرتبط با کامپیوتر به این مهارت نیاز دارند.

فرصت‌های شغلی معمولاً در حوزه‌های سرگرمی و غیرسرگرمی موجود است و بیش از نیمی از طراحان موشن گرافیک خوداشتغال هستند .
 

موشن گرافیک در مقابل انیمیشن: تفاوت چیست؟

موشن گرافیک نوعی انیمیشن است، اما معمولاً بدون روایت یا داستان‌پردازی است. از انیمیشن‌های مجزا برای انتقال اطلاعات یا احساسات استفاده می‌کند. موشن گرافیک‌ها برای عنوان آغازین فیلم‌ها، تایپوگرافی پویا، انیمیشن‌های خوش‌آمدگویی و GIFهای رسانه‌های اجتماعی به‌کار می‌روند.

در مقابل، انیمیشن یک حوزه گسترده است که انواع مختلفی از طراحی‌های متحرک را شامل می‌شود، مانند استاپ موشن، کارتون‌ها و کِلیمِیشن. انیمیشن شامل افکت‌های سینمایی و تکنیک‌های داستان‌پردازی است. معمولاً انیمیشن شامل شخصیت‌های متحرکی است که حرف می‌زنند و داستانی را روایت می‌کنند.
 

حقوق و چشم‌انداز شغلی برای طراحان موشن گرافیک

بر اساس گزارش BLS، میانگین دستمزد سالانه برای هنرمندان جلوه‌های ویژه و انیماتورها در اکتبر 2022 برابر با 78,790 دلار بوده است. پایین‌ترین 10 درصد کمتر از 46,000 دلار و بالاترین 10 درصد بیش از 131,370 دلار درآمد دارند.

پیش‌بینی می‌شود که فرصت‌های شغلی برای طراحان موشن گرافیک از سال 2021 تا 2031 با رشد 5 درصدی همراه باشد، که این نرخ به‌اندازه میانگین تمامی مشاغل است. تقریباً 6,700 موقعیت شغلی جدید هر سال در این دهه ایجاد خواهد شد. بسیاری از این موقعیت‌ها به‌دلیل نیاز به جایگزینی افرادی است که این حرفه را ترک می‌کنند یا بازنشسته می‌شوند. همچنین، بهبود اقتصادی پس از رکود ناشی از کووید-19 و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای بازی‌های ویدیویی و جلوه‌های ویژه سینمایی نیز از عوامل رشد این حوزه هستند.

افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر صنعت طراحی موشن داشته باشد.
 

چگونه به یک طراح موشن گرافیک تبدیل شویم؟

برای کار به‌عنوان یک طراح موشن گرافیک، معمولاً باید مدرک لیسانس کسب کنید، در انیمیشن و برنامه‌های مرتبط مهارت داشته باشید، تجربه کاری به‌دست آورید، یک پورتفولیو بسازید و به توسعه مهارت‌های خود ادامه دهید.
 

  • مدرک لیسانس بگیرید

طبق گزارش Zippia،  حدود 74 درصد از طراحان گرافیک دارای مدرک لیسانس هستند و 12 درصد مدرک کاردانی دارند. کمتر از 10 درصد مدرک کارشناسی ارشد کسب می‌کنند.
 

  • پورتفولیوی خود را بسازید

یک پورتفولیوی قوی از بهترین کارهایتان به شما امکان می‌دهد مهارت‌های انیمیشنی و گرافیکی خود را به کارفرمایان یا مشتریان احتمالی نشان دهید. می‌توانید پورتفولیوی خود را در یک وب‌سایت شخصی یا وبلاگ نمایش دهید و رزومه‌تان باید شامل لینک فعالی به پورتفولیو باشد.

پورتفولیوی شما می‌تواند شامل کارهای دوره تحصیلی و تجربه‌های مشتریان باشد. اگر به‌اندازه کافی محتوا ندارید، می‌توانید طرح‌های ساختگی برای پروژه‌های خیالی طراحی کنید.
 

  • مهارت‌های کلیدی در انیمیشن را توسعه دهید

در دنیای سریعاً در حال تغییر طراحی موشن گرافیک، حفظ به‌روزرسانی و تقویت مهارت‌ها حیاتی است. چون این حوزه نسبتاً جدید است، باید با آخرین فناوری‌ها و مفاهیم طراحی همراه باشید. با ابزارهای مرتبط تمرین کنید و مطمئن شوید که نرم‌افزارهای خود را به‌روز می‌کنید و از تغییرات و اصلاحات آن‌ها آگاه هستید. شبکه‌سازی با سایر حرفه‌ای‌ها می‌تواند به شما در ماندن در جریان روندهای صنعت کمک کند.

برای تقویت یا توسعه مهارت‌های خود، می‌توانید از دوره‌های آموزشی استفاده کنید. 
 

  • کسب تجربه کاری

یکی از راه‌های کسب تجربه در طراحی موشن گرافیک، حتی بدون داشتن شغل، ارائه خدمات داوطلبانه به کسب‌وکارها یا سازمان‌ها است. می‌توانید لوگوی انیمیشنی یا سایر آثار مرتبط طراحی کرده و آن‌ها را به پورتفولیو و رزومه خود اضافه کنید.

همچنین می‌توانید در شرکت‌های طراحی، بانک‌ها و استودیوهای فیلم به‌دنبال فرصت‌های کارآموزی باشید. اگر دانشجوی دانشگاه هستید، ممکن است از طریق مرکز منابع دانشگاه یا برنامه‌های کارآموزی موجود در دانشگاه خود بتوانید فرصت‌هایی پیدا کنید.

عضویت در سازمان‌هایی مانند Graphic Artists Guild می‌تواند اطلاعات مفیدی در خصوص کسب تجربه کاری ارائه دهد. همچنین، شرکت در رویدادهای Mograph می‌تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر در این حوزه شبکه‌سازی کنید.
 

  • از شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید

در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید به نفع خود استفاده کنید. یک صفحه حرفه‌ای در Facebook یا Instagram ایجاد کنید و طراحی‌های جدید خود را به‌اشتراک بگذارید و از تبلیغ خودتان نترسید. یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مشتریان جدیدی جذب کند و شما را به سایر طراحان موشن گرافیک معرفی کند.
 

  • مهارت‌ها و دانش خود را گسترش دهید

تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و برنامه‌های طراحی گرافیک با نسخه‌های جدید به‌روز می‌شوند و تغییر می‌کنند. به‌عنوان یک طراح موشن گرافیک، باید همگام با این تغییرات پیش بروید و در صورت لزوم، دوره‌ها یا آموزش‌های بیشتری ببینید. آموزش‌های آنلاین در دسترس هستند و شما می‌توانید از فرصت‌های آموزشی ادامه‌دار استفاده کنید.

به‌عنوان مثال، Canva یک پلتفرم طراحی است که صدها قالب قابل انیمیشن‌سازی و بهینه‌سازی برای وب‌سایت‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد.
 

گام‌های بعدی

شغلی در زمینه طراحی موشن گرافیک می‌تواند لذت‌بخش و پربار باشد. پس از تصمیم‌گیری برای دنبال کردن علاقه خود به طراحی گرافیک، باید مسیر تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید. ممکن است بخواهید با یادگیری اصول اولیه طراحی گرافیک شروع کنید، سپس وارد یک برنامه لیسانس چهار ساله شوید.

با افراد فعال در حوزه طراحی موشن گرافیک صحبت کنید و از پرسیدن سوالات خجالت نکشید. بسیاری از هنرمندان از اشتراک‌گذاری دانش خود با دیگران لذت می‌برند.

 

برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.