بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوای خوب می‌تواند مشتریان را با ارائه محتوایی که دقیقاً می‌خواهند مصرف کنند، جذب کند.

 

بازاریابی محتوا

 

وقتی با بازاریابی محتوا به‌صورت پادکست، وبلاگ یا مجله چاپی مواجه می‌شوید، ممکن است حتی متوجه نشوید که در حال مصرف محتوای برند شده‌اید. این اغلب نشانه‌ای از بازاریابی محتوای مؤثر است. محتوای مفید و مرتبط می‌تواند مصرف‌کنندگان را به حمایت از برند شما و به اشتراک‌گذاری آن با دیگران ترغیب کند. 

در این مقاله، ما بازاریابی محتوا را تعریف کرده و استراتژی‌هایی برای ارتقاء برند شما را معرفی می‌کنیم.


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد و توزیع محتوای مفید و مرتبط به‌منظور جذب و درگیر کردن مخاطبان هدف برند شماست. این معمولاً نشان‌دهنده تخصص در یک زمینه خاص بوده و به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند. مصرف‌کنندگان می‌خواهند با برندی که با هویت آن‌ها همخوانی دارد، ارتباط برقرار کنند. با تلاش برای تولید محتوایی که به مشتریان فعلی و بالقوه خدمت می‌کند، ارائه مشاوره ارزشمند می‌تواند روابط را توسعه و پرورش دهد.

بازاریابی محتوا می‌تواند به‌صورت پست‌های وبلاگ، ویدیوها، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها، ایمیل‌ها، خبرنامه‌ها، مجلات، دوره‌ها، وبینارها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، الگوها، آزمون‌ها و بیشتر باشد.
 

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

بازاریابی محتوا که یکی از شکل‌های اولیه بازاریابی سنتی است، مزایای زیادی دارد. ابتکارات بازاریابی محتوای شرکت Michelin بیش از یک قرن ادامه داشته است. بازاریابی محتوا مهم است، زیرا:

  • ایجاد تعامل واقعی: مصرف‌کنندگانی که یک وبلاگ یا خبرنامه حمایت‌شده توسط برند را می‌خوانند و با محتوای آن ارتباط برقرار می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که نگرش مثبتی نسبت به برند پیدا کنند و به حمایت از آن ادامه دهند.

  • ارائه ارزش: یک پادکست درباره بهره‌وری از یک شرکت نرم‌افزار مدیریت محتوا اعتبار برند ایجاد می‌کند، بنابراین ارزش آن برای مشتری به وفاداری و فروش تبدیل می‌شود.

  • ارائه تنوع: با ابزارهای دیجیتال، اکنون راه‌های زیادی برای هدف‌گذاری مشتریان احتمالی وجود دارد. از الگوهای رایگان بافندگی گرفته تا وبلاگ‌هایی درباره طراحی UX، روش‌های متنوعی برای برندهایی که به بازاریابی محتوا فکر می‌کنند وجود دارد. همان برند می‌تواند از رسانه‌های مختلف برای دستیابی به مخاطبان جدید استفاده کند.

بازاریابی محتوا به‌عنوان یک استراتژی اصلی کسب‌وکار برای ۸۱ درصد از بازاریابان در نظر گرفته می‌شود. در سال ۲۰۲۲، ۹۰ درصد از بازاریابان به‌طور فعال در بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری کردند، در حالی که تنها ۱۰ درصد از آن ها استفاده نکردند. Semrush گزارش می‌دهد که ۸۹ درصد از شرکت‌های مورد بررسی، از جستجوی ارگانیک به‌عنوان مؤثرترین کانال توزیع استفاده می‌کنند. این امر مهم است، زیرا اگر جستجوهای Google راهی است که یک مشتری احتمالی برند را کشف می‌کند، محتوایی که کلیک می‌کند باید باکیفیت و مفید باشد.
 

بازاریابی محتوا چگونه کار می‌کند؟

برای آشنایی با یک برند، محصول یا خدمات، مشتریان مراحل آگاهی، بررسی و تعهد را طی می‌کنند. هر مرحله نیاز به انواع مختلفی از محتوا دارد که می‌تواند مشتریان را جذب و حفظ کند.
 

آگاهی

در این مرحله، مشتریان ممکن است از برند شما و آنچه ارائه می‌دهید آگاه نباشند. ارائه محتوایی که چالش‌های آن‌ها را روشن و احتمالاً برطرف کند یا با ایجاد ارتباط هویتی، تمایل ایجاد کند، می‌تواند توجه را به برند شما جلب کند، زیرا مفید و مرتبط است.

  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها، پست‌های وبلاگ و ویدیوها

مثال‌:
توصیه‌های کارشناسان REI در مقاله «چه چیزهایی را در کیت تعمیر دوچرخه باید همراه داشته باشید» که شامل لینک‌های مستقیم برای خرید است.
 

بررسی

در این مرحله از آگاهی از برند، مصرف‌کننده نام برند را شنیده و در حال انتخاب بین برندهای مختلف است. این یک زمان حیاتی برای برندهاست تا نظرات را به نفع خود تغییر دهند، بنابراین باید عنصری از بازاریابی در آن گنجانده شود. محتوا نه‌تنها مفید است، بلکه به شما انگیزه می‌دهد که برند آن‌ها را نسبت به دیگران انتخاب کنید.

  • مقالات، آزمون‌ها، راهنماها

مثال‌ها:
آزمون Brooklinen برای انتخاب ملافه‌های مناسب یا آزمون Aveda برای پیدا کردن بهترین محصولات مراقبت از مو متناسب با نوع موی شما.
پست وبلاگ Shopify با عنوان «فروشنده ۲۴/۷ شما: چگونه راهنمای خرید محصول برای فروشگاه خود ایجاد کنید».
 

تعهد

مصرف‌کننده متعهد به خرید محصول یا خدمات شما شده است، بنابراین اکنون زمان نهایی کردن معامله است. ممکن است قبلاً در خبرنامه یا ایمیل‌های شما مشترک شده باشد یا شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کند، پس وقت آن است که او را متقاعد کنید که شما بهترین انتخاب در بین رقبا هستید. پس از خرید، اگر مشتری احساس کند که محصول با هویت او همخوانی دارد، ممکن است این نوع محتوا را به اشتراک بگذارد (مانند تگ کردن یک دوست در پستی در اینستاگرام).

  • خبرنامه‌ها، راهنماهای پرسش‌های متداول، گزارش‌های تحقیقاتی یا تأثیرگذاری، پست‌های شبکه‌های اجتماعی

مثال‌ها:
اپلیکیشن یوگا Down Dog دسترسی رایگان به دانش‌آموزان و معلمان تا اواسط سال ۲۰۲۲ به‌منظور حمایت از افزایش موارد Covid-19 و تعطیلی مدارس ارائه می‌دهد.
 

ایجاد محتوای باکیفیت که به‌طور مستقیم مخاطب مورد نظر شما را هدف قرار می‌دهد مهم است، زیرا الگوریتم‌های موتورهای جستجو هوشمندتر شده‌اند. تنها بهترین محتوا موفق خواهد بود.
 

۴ عنصر کلیدی استراتژی بازاریابی محتوا

هنگام ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا برای برند خود، مخاطب هدف و نقاط تماس برای تعامل با آن‌ها را در نظر بگیرید. این‌ها چهار عنصر اصلی استراتژی بازاریابی محتوا هستند: موقعیت‌یابی برند، ارزش پیشنهادی، اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI) و توسعه یک طرح.
 

۱. برند خود را موقعیت‌یابی کنید.

اول باید برند، ارزش‌ها و موقعیت‌یابی خود را تعریف کنید. اگر شکلات می‌فروشید، آیا شما یک شکلات بار هنری هستید که دانه‌های خود را از آمریکای جنوبی تأمین می‌کند یا در حال بازاریابی آب‌نبات‌های Ferrero Rocher هستید؟ در حالی که یک عاشق شکلات ممکن است هر دو را خریداری کند، این دو نوع برند معمولاً به مصرف‌کنندگان مختلفی جذابیت دارند. شما می‌توانید در هنگام موقعیت‌یابی برند خود، به جمعیت‌شناسی و موقعیت مکانی فکر کنید و رقبا را مدنظر قرار دهید تا استراتژی‌ای برای ارائه یک تجربه برند منحصر به فرد تدوین کنید.
 

۲. ارزش خود را شناسایی کنید.

پس از تعریف برند و موقعیت‌یابی، می‌توانید شروع به شناسایی ارزشی کنید که با انواع خاصی از محتوا ارائه خواهید کرد. از طریق کانال‌هایی مانند ایمیل یا حضور در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید روابط خود را با مشتریان حفظ کنید وقتی آن‌ها برای نکات دستور پخت، عکس‌های الهام‌بخش از سبک زندگی، لینک‌های به وبلاگ‌های ترفندهای زندگی و غیره برند شما را دنبال می‌کنند. پیشنهاد محتوای شما باید برای برند شما منطقی باشد اما همچنین به فروش تبدیل شود.
 

۳. بازگشت سرمایه (ROI) خود را در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن موقعیت‌یابی و ارزش خود، یک مورد جذاب برای محتوای خود ایجاد کنید که به پیشبرد کسب‌وکار شما کمک کند. تولید محتوایی که به سازمان شما در دستیابی به اهداف کسب‌وکار کمک نمی‌کند، نه تنها زمان و منابع را هدر می‌دهد، بلکه بی‌فایده است. یک مورد تجاری توسعه دهید که مزایا، ریسک‌ها و بودجه استراتژی محتوای شما را ارزیابی کند. سازمان شما باید متقاعد شود که این استراتژی بازگشت سرمایه بالایی دارد تا بتواند آن را پیاده‌سازی کند.
 

۴. طرح خود را تعریف کنید.

پس از برآورد بازگشت سرمایه بالقوه، می‌توانید طرحی ایجاد کنید که نحوه، زمان و مکان (در نظر گرفتن کانال‌ها و رسانه‌ها و همچنین مناطق) پیاده‌سازی استراتژی شما را مورد بررسی قرار دهد. طرح شما باید با اهداف کسب‌وکار شما همسو باشد و هر گونه برنامه بازاریابی و فروش دیگری را در بر بگیرد. با در نظر گرفتن این چهار بخش، می‌توانید یک استراتژی بازاریابی محتوای محکم ایجاد کنید تا کسب‌وکار شما را به جلو براند.

 

برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.