هوش مصنوعی در طراحی تجربه کاربری (UX): ابزارهایی برای بهبود فرآیند طراحی

طراحان تجربه کاربری (UX) می‌توانند از هوش مصنوعی (AI) برای بهبود فرآیندهای خود استفاده کنند. درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در طراحی UX برای ایجاد طراحی‌های جذاب برای کاربران بیشتر بدانید.
 

هوش مصنوعی در طراحی تجربه کاربری
 

هیچ رازی نیست که هوش مصنوعی (AI) در حال تغییر نوع محصولات و خدماتی است که طراحی می‌کنیم. اما آیا می‌دانستید که طراحان تجربه کاربری (UX) می‌توانند با ادغام شیوه‌های هوش مصنوعی، فرآیند کاری خود را بهبود بخشند یا سرعت ببخشند؟

برخی ممکن است بپرسند آیا هوش مصنوعی آنقدر مفید خواهد بود که شغل‌های ما را جایگزین کند. واقعیت این است که طراحی تجربه‌های کاربری منحصربه‌فرد نیاز به خلاقیت، نوآوری و همدلی واقعی دارد که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین آن شود. هوش مصنوعی نمی‌تواند کارگاه‌ها را رهبری کند یا با داستان‌سرایی جذاب به ذینفعان ارائه دهد. با این حال، این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی نمی‌تواند فرآیند طراحان UX را بهبود بخشد.

بیایید بیشتر بیاموزیم که چگونه هوش مصنوعی بر طراحی UX تأثیر می‌گذارد، راه‌های استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند کاری و ابزارهای هوش مصنوعی که می‌توانید در فرآیند طراحی UX استفاده کنید.
 

هوش مصنوعی (AI) چگونه بر طراحی تجربه کاربری (UX) تأثیر می‌گذارد؟

هوش مصنوعی در طراحی تجربه کاربری گنجانده شده است تا به تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده و پیش‌بینی رفتار کاربر کمک کند. اغلب می‌تواند ایده‌ها، طرح‌ها یا پرسونایی را تولید کند که طراحان می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد ماکاپ‌ها و نمونه‌های اولیه استفاده کنند.

از آنجا که هوش مصنوعی اساساً بر اساس مغز انسان آموزش داده شده و برای شبیه‌سازی الگوهای ما برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را کارآمدتر کند و بخش‌های خاصی از فرآیند طراحی UX را سرعت بخشد. در حال حاضر، هوش مصنوعی به‌عنوان یک همراه در طراحی UX عمل می‌کند اما نمی‌تواند هیچ وظیفه شغلی واحدی را به‌اندازه کافی انجام دهد تا جایگزین آن شود.

 

۵ روش برای استفاده از هوش مصنوعی (AI) به منظور بهبود طراحی تجربه کاربری (UX)

در اینجا چند روش برای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی UX به همراه ابزارهای هوش مصنوعی مرتبط با این نکات و ترفندها آمده است:
 

۱. انجام تست‌های کاربری

در حالی که پژوهش‌های عمیق و کیفی تجربه کاربری نمی‌تواند به‌طور کامل توسط هوش مصنوعی و ماشین‌ها جایگزین شود، برخی از انواع تحقیقات و تست‌های کاربری می‌توانند بهبود یابند. ابزارهایی مانند Maze می‌توانند تست‌های کاربری بر روی نمونه‌های اولیه انجام دهند تا داده‌های کمی مانند زمان نمایش، نرخ کلیک و نقشه‌های حرارتی را جمع‌آوری کنند. همچنین، UserTesting ابزار جدیدی با قابلیت هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است که به طراحان و محققان کمک می‌کند تا وظایف تکراری را ساده‌تر کنند و داده‌ها را به‌طور مؤثرتری تحلیل کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی:Maze، Visualeyes، UserTesting AI
 

۲. بارش افکار و ایده‌ها

یکی از بهترین روش‌های کمک هوش مصنوعی به فرآیند طراحی UX، بارش افکار و ایده‌ها است. چه شما سناریویی ارائه دهید و چه داده‌های پاک‌شده (حذف شده از اطلاعات شخصی)، ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT یا DALL-E می‌توانند به یادآوری و توسعه ایده‌ها کمک کنند.

در تفکر طراحی، چارچوب Double Diamond وجود دارد. یکی از الماس‌ها نمایانگر مشکل و دیگری نمایانگر راه‌حل است. الماس‌ها برای کاوش در امکانات گسترش می‌یابند و برای اتخاذ تصمیمات باریک‌تر می‌شوند. از میان چهار مرحله Discover، Define، Develop و Deliver، هوش مصنوعی می‌تواند در مرحله "Discover" مشکل و بخش "Develop" راه‌حل کمک کند.

ابزارهای هوش مصنوعی: ChatGPT، DALL-E، Vas
 

۳. ایجاد پرسونای کاربر

هوش مصنوعی می‌تواند به طراحان در توسعه پرسونای کاربران کمک کند با تحلیل آنچه کاربران در انجمن‌های گفت‌وگو و کانال‌های اجتماعی بیان می‌کنند. این بینش‌ها با کاربران موجود ترکیب می‌شود تا پرسونای کاربری ایجاد شود که طراحان UX می‌توانند در حین بازنگری طراحی‌های خود به آن توجه کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی: Smartone، Delve AI
 

۴. UX writing

علاوه بر طراحان و پژوهشگران، طراحی تجربه کاربری (UX) معمولاً شامل طراحان محتوا است که مسئول نویسندگی UX هستند. این شامل ایجاد متن‌های شفاف و هدفمند است که برای سئو و تجربه کاربری بهینه‌سازی شده‌اند. ابزارهای هوش مصنوعی مانند Writer می‌توانند نمونه‌هایی از نویسندگی موثر UX را بر اساس زمینه و اطلاعات ارائه‌شده تولید کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی:Writer، Copy.ai، Jasper
 

۵. ارتقاء UI و برندینگ

هوش مصنوعی می‌تواند به طراحان UX که معمولاً بیشتر به قابلیت استفاده و عملکرد توجه دارند تا زیبایی‌شناسی، کمک کند تا عناصر رابط کاربری (UI) مانند رنگ‌ها، لوگوها و تایپوگرافی را به طراحی‌های خود اضافه کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به طراحان در انتخاب رنگ‌ها یا قلم‌های مناسب برای ارتقاء آثارشان کمک کند.

ابزارهای هوش مصنوعی: Uizard، Adobe Sensei، Midjourney

 

آینده هوش مصنوعی (AI) در طراحی تجربه کاربری (UX)

با پیشرفت سریع تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، افراد از تمام حوزه‌ها در حال بررسی هدف و پتانسیل آن هستند. نگرانی‌ها و ترس‌ها درباره اخلاقیات و تعصب‌های هوش مصنوعی در طراحی UX همچنان پابرجاست؛ به‌ویژه این‌که هوش مصنوعی چگونه بر جمع‌آوری داده‌های کاربری تأثیر خواهد گذاشت و پیامدهای آن برای سرقت ادبی چیست؟ ابزارهای متعددی از هوش مصنوعی که به‌طور خاص برای طراحان UX (و زمینه‌های مرتبط مانند طراحی محتوا و تحقیق UX) طراحی شده‌اند وجود دارد و ابزارهای جدید به‌طور مداوم معرفی می‌شوند.

در حالی که به آزمایش با هوش مصنوعی در طراحی UX ادامه می‌دهیم، به یاد داشته باشید که این رشته به شدت به داده‌ها و توانایی‌های انسانی تکیه دارد که هوش مصنوعی نمی‌تواند به‌راحتی بازتولید کند. از انتخاب بهترین رنگ متن دکمه گرفته تا نمونه‌سازی یک تجربه وب جدید برای رأی‌دهندگان در انتخابات، طراحی تجربه‌های کاربری دلپذیر نیاز به همدلی و ظرافتی دارد که تنها انسان‌ها دارا هستند؛ ماشین‌ها نمی‌توانند این ویژگی‌ها را جایگزین کنند، بنابراین شغل‌های طراحی UX همچنان مرتبط هستند.

 

برای ثبت دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید.