آموزش تری دی مکس

آنچه در این صفحه می خوانید:

معرفی تری دی مکس (3ds Max)

Autodesk 3ds Max،که سابقاً 3D Studio و 3D Studio Max نامیده می شد، یک برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی حرفه ای برای ساخت انیمیشن های سه بعدی، مدل ها، بازی ها و تصاویر است. این برنامه توسط Autodesk Media and Entertainment ساخته شده است. این نرم افزار از قابلیت های مدل سازی و معماری افزونه انعطاف پذیر برخوردار است و باید از آن روی پلتفرم Microsoft Windows استفاده شود. این است که اغلب توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تجاری تلویزیون، و استودیوهای ویژوال معماری استفاده می شود. همچنین برای جلوه های فیلم و پیش نمایش تصویری فیلم استفاده می شود. برای ابزارهای مدل سازی و انیمیشن خود، آخرین نسخه از 3ds Max نیز دارای شبیه سازی پویا، سیستم های ذره ای، تابشی، ایجاد و رندرینگ عادی نقشه، نورپردازی، یک کاربر قابل تنظیم رابط، نمادهای جدید و زبان اسکریپت نویسی مخصوص آن می باشد.

علاوه بر این، 3ds Max به کاربران کمک می کند تا دنیای بازی های گسترده ای را ایجاد کنند، شخصیت های مفصلی تولید کنند و محیط های ساختمانی را سفارشی کنند. آنها می توانند شخصیت های فردی را تحریک کنند و صحنه هایی بسازند که شامل افراد زیادی شود. این نرم افزار به آنها اجازه می دهد تا خواص فیزیکی مایعات مانند آب، روغن و گدازه را شبیه سازی کنند. بعلاوه، 3ds Max دارای کنترلرهای انیمیشن است که کاربران می توانند ایجاد، اصلاح و به اشتراک بگذارند.

این نرم افزار همچنین دارای ویژگی های رندر سه بعدی مانند قابلیت شبیه سازی تنظیمات دوربین واقعی است. علاوه بر این، این کتابخانه دارایی را در اختیار کاربران قرار می دهد که به راحتی می توانند محتوای سه بعدی را جستجو کنند. 3ds Max همچنین ویژگی هایی را برای مدل سازی سه بعدی، بافت و جلوه ها ارائه می دهد. با تشکر از آن، کاربران قادر به ایجاد و تحریک و تشجیع هندسه به روش های مختلف و همچنین مدل سازی سطح و مش خواهند بود.

تاریخچه تری دی مکس (3ds Max)

محصول اصلی 3D Studio برای پلت فرم DOS توسط گری یوست و گروه Yost ساخته شده و توسط اتودسک منتشر شده است. انتشار استودیوی سه بعدی باعث شد که بسته قبلی رندر سه بعدی اتودسک AutoShade منسوخ شود. پس از 3D Studio DOS Release 4، این محصول برای پلتفرم ویندوز NT بازنویسی شد و به "3D Studio MAX" تغییر نام داد. این نسخه همچنین در ابتدا توسط Yost Group ایجاد شده است. این توسط Kinetix منتشر شد، که در آن زمان تقسیم رسانه ها و سرگرمی های Autodesk بود.

Autodesk محصول را در نسخه دوم به روزرسانی نسخه 3D Studio MAX خریداری کرده و توسعه داخلی آن را به طور کامل در طی دو نسخه بعدی انجام داده است. بعداً، نام محصول به "3ds max" تغییر یافت تا بهتر بتواند با کنوانسیون های نامگذاری Discreet، یک شرکت نرم افزاری مستقر در مونترال که Autodesk خریداری کرده بود، عمل کند.

هنگامی که نسخه 7 منتشر شد، این محصول دوباره با آرم Autodesk مارک گذاری شد و دوباره نام کوتاه به "3ds Max" تغییر یافت، در حالی که نام محصول رسمی به عنوان فعلی "Autodesk 3ds Max " تبدیل شد.

ویژگی های تری دی مکس (3ds Max)

آموزش کامل تری دی مکس

مدل سازی و بافت

  • گردش کار Spline

هندسه را از چندین طریق بصری و با ابزارهای پیشرفته تقویت شده ایجاد کنید.

  • اصلاح کننده Chamfer

با استفاده از ابزارهای ساده و دقیق، جزئیات مدل سازی لبه رویه ای بهترین کلاس را ایجاد کنید.

  • نقشه جعبه ترکیبی

درزهای مورف را با ساده کردن روند ترکیب نقشه های بافت پیش بینی شده، مشاهده می کند.

  • مواد، بافت و ویرایشگر رنگ

استفاده از اتمام مواد، تغییر بافت و استفاده از رنگ های پر جنب و جوش را به طرح های خود تبدیل کنید.

  • اصلاح کننده کانال دیتا

عملیات مدل سازی پیچیده را خودکار کنید، که با ایجاد تغییرات به صورت پویا به روز می شوید.

  • اصلاح کننده وزن معمولی

ساخته شده در ماشین حساب عادی وزن است که می تواند به طور مستقیم در مدل های 3D اعمال می شود اجازه می دهد شما را به ایجاد طرح های دقیق.

انیمیشن و جلوه ها

  • سیالات

رفتارهای مایع واقع گرایانه مانند آب، روغن، گدازه و همچنین اثرات گرانش و برخورد را ایجاد کنید.

  • ابزار انیمیشن

با استفاده از ابزارهای انیمیشن CAT، bipip و rowd animation، انیمیشن رویه ای و شخصیت سازی ایجاد کنید.

  • ابزارهای انیمیشن عمومی

از ابزارهای keyframe و animation procedural استفاده کنید و همچنین مسیرهای انیمیشن را مستقیماً در قسمت ویو ویرایش کنید.

  • مسیرهای حرکت

پیش نمایش و تنظیم مسیرهای انیمیشن به طور مستقیم در قسمت ویو.

رندرینگ

  • بهبود کیفیت دید

به عنوان بخشی از ادغام OSL، می توانید نقشه های رویه ایجاد شده با OSL را با کیفیت 1:1 با استفاده از نمای Nitrous نمایش دهید.

  • نمای فعال

تجربه ارائه تعاملی که به شما امکان می دهد صحنه کار خود را با کیفیت تقریباً نهایی ارائه دهید در هنگام کار، مشاهده می کنید.

  • دوربین فیزیکی

تنظیمات دوربین واقعی را مانند سرعت شاتر، دیافراگم، عمق میدان، قرار گرفتن در معرض و موارد دیگر شبیه سازی کنید.

  • دسته

با استفاده از 3ds Max به عنوان یک ابزار خط فرمان واقعی، از قدرت 3ds Max برای اتوماسیون استفاده کنید.

  • مبدل صحنه

یکپارچه و به طور مداوم مواد، چراغ ها، دوربین ها، رندر ها را از یک به دیگری تغییر دهید.

گردش کار و خطوط ارتباطی

  • ابزار ادغام خطوط ارتباطی

تجربه صاف و با کیفیت بالا با قابلیت انعطاف پذیری اضافه شده از چشم اندازهای اشک آور.

  • رابط کاربری مدرن و فضاهای کاری

فضاهای کاری سفارشی خود را با رابط کاربری مدرن و پاسخگوتر با DPI آماده تر ایجاد کنید.

  • گردش کار CivilView

به طور خودکار جزئیات تولید شده پارامتری از قبیل وسایل نقلیه متحرک را جمع کنید تا با محیط شما هماهنگ شوند.

  • گردش کار بیننده Autodesk Viewer

مدل ها را به اشتراک بگذارید و بازخورد را بطور مستقیم از رابط 3ds Max با مشاهدهگر Autodesk بصورت آنلاین مرور کنید.

  • ابزارهای به روز شده پروژه

ایجاد پروژه های جدید با انعطاف پذیری ساختار پوشه بیشتر، تعویض پروژه هوشمندتر و ذخیره داده های سفارشی.

طراحی ویژوال

  • تزئینات

لمس های زیبایی مانند مواد، نورپردازی و بافت هایی را برای تصاویر نوری فراهم آورید.

قابلیت های ایمپورت

فایل های CAD و BIM خود را وارد کنید و از آن برای ایجاد یک ساختار کلی و تقویت جزئیات طراحی سه بعدی خود استفاده کنید.

  • نورپردازی مبتنی بر جسم

منابع روشنایی مصنوعی را شبیه سازی کنید تا دقیقاً چگونگی تعامل نور و سایه ها با طرح های شما را به تصویر بکشید.

  • رندر تعاملی

در پنجره قاب رندر در حین کار، صحنه خود را با کیفیت تقریباً نهایی ارائه کنید و تغییر دهید.

  • تصاویر با کیفیت بالا

ابزارهای پیشرفته برای ایجاد بالاترین کیفیت تصویری واقعی عکس، قدرت رندر داخلی را به شما می دهند.

انتقال تصاویر فنی به ویژوال

ابزارهای قدرتمند و غنی و قدرتمند به شما امکان می دهند تا از طراحی های برتر معماری با کنترل هنری استفاده کنید.

بازی ها و سرگرمی

  • مدل سازی صحنه قدرتمند

به راحتی مکان، شخص یا عنصری را با گردش های سریع اسپلین و مدل سازی پلی مدل کنید.

  • شخصیت های خیره کننده

انیمیشن رویه ای و تقلب شخصیت را با CAT و ابزارهای دوتایی ایجاد کنید.

  • رندرینگ مبتنی بر فیزیکی

به سرعت آن را تکرار کنید و رندرهای با کیفیت تقریباً نهایی دارایی بازی خود را درست در قسمت ویو ببینید.

  • محتوای ویژوال پویا

سایه و روشنایی را با ابزار قدرتمند texture baking اضافه کنید.

یکپارچه سازی خطوط ارتباطی قابل تنظیم

با پشتیبانی از پایتون، یکپارچه سازی خططوط ارتباطی را محکم تر کنید.

امکانات تری دی مکس (3ds Max)

MAXScript

MAXScript یک زبان برنامه نویسی داخلی است که می تواند برای خودکارسازی کارهای تکراری، ترکیب عملکردهای موجود به روش های جدید، توسعه ابزارهای جدید و رابط های کاربری و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. ماژول های پلاگین را می توان به طور کامل در MAXScript ایجاد کرد.

استودیو کاراکتر

Character Studio افزونه ای بود که از آنجا که نسخه 4 مکس اکنون در 3D Studio Max یکپارچه شده است. این به کاربران کمک می کند تا شخصیت های مجازی را تحریک کنند. این سیستم با استفاده از دکل شخصیت یا اسکلت "Biped" کار می کند که دارای تنظیمات بورس است که می تواند متناسب با شخصیت های مورد نیاز و انیمیشن مورد نیاز اصلاح و تنظیم شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی برای جابجایی IK / FK، دستکاری Pose، لایه ها و گردش کار Keyframing و به اشتراک گذاری داده های انیمیشن در اسکلت های مختلف Biped است. این اشیاء "Biped" از دیگر ویژگی های مفید دیگری برخوردار هستند که به تسریع در تولید چرخه های پیاده روی و مسیرهای حرکت و همچنین حرکت ثانویه کمک می کند.

اکسپلورر صحنه

Scene Explorer، ابزاری که نمایش سلسله مراتبی از داده ها و تحلیل صحنه را فراهم می کند، کار با صحنه های پیچیده تر را تسهیل می کند. Scene Explorer امکان مرتب سازی، فیلتر کردن و جستجوی صحنه با هر نوع یا ویژگی خاصی از جمله ابرداده را دارد. در 3ds Max 2008 اضافه شد، این اولین مؤلفه ای بود که کد مدیریت شده NET را در 3ds Max در خارج از MAXScript تسهیل می کرد.

ایمپورت DWG

3ds Max هم از ایمپورت و هم پیوند فایل های DWG پشتیبانی می کند. مدیریت بهبود حافظه در 3ds Max 2008 امکان ورود صحنه های بزرگتر با اشیاء مختلف را فراهم می کند.

انتساب / ویرایش بافت

3ds Max عملیاتی را برای ایجاد ساختار خلاقانه و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، آینه کاری، برش، زاویه، چرخش، تیرگی، کشش UV و آرامش ارائه می دهد. UV را حفظ کنید. و صادرات تصویر قالب UV. گردش کار بافت شامل امکان ترکیب تعداد نامحدودی از بافت ها، یک مرورگر مواد / نقشه با پشتیبانی از تکالیف کشیدن و رها کردن و سلسله مراتب با ریزگردها است. ویژگی های گردش کار با اشعه ماوراء بنفش شامل نقشه برداری Pelt است، که درزهای سفارشی را تعریف می کند و کاربران را قادر می سازد UV را مطابق با آن درزها باز کنند. کپی / چسباندن مواد، نقشه ها و رنگ ها. و دسترسی به انواع نقشه برداری سریع (جعبه ای، استوانه ای، کروی).

کلید واژه عمومی

دو حالت کلید سازی تنظیم کلید و کلید خودکار، پشتیبانی از گردش های مختلف keyframing را ارائه می دهد. کنترل های سریع و بصری برای keyframing، از جمله برش، کپی و چسباندن، به کاربر اجازه می دهد انیمیشن هایی با سهولت ایجاد کند. مسیرهای انیمیشن ممکن است به طور مستقیم در منظره مشاهده و ویرایش شوند.

انیمیشن محدود

اشیاء را می توان در امتداد منحنی ها با کنترل هایی برای تراز، بانکی، سرعت، صافی و حلقه زدن و در امتداد سطوح با کنترل هایی برای تراز کردن متحرک کرد. انیمیشن کنترل وزن از وزن بین منحنی های مختلف، و وزنه برداری وزن. می توان اشیاء را از بسیاری جهات محدود کرد، از جمله نگاه کردن، جهت گیری در فضاهای مختصات مختلف و پیوند زدن در نقاط مختلف در زمان با دیگر اشیاء. این محدودیت ها همچنین از وزن متحرک بین بیش از یک هدف پشتیبانی می کنند.برای ویرایش بیشتر، همه انیمیشن های محدود در نتیجه می توانند در قالب های کلیدی استاندارد قرار بگیرند.

پوست

در هر صورت ممکن است از اصلاح کننده پوست یا بدنه برای دستیابی به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلت استفاده شود، بنابراین با حرکت دادن مفاصل، شخصیت حتی در بیشتر مناطق چالش برانگیز، مانند شانه ها، یکنواخت تغییر شکل می دهد. تغییر شکل پوست را می توان با استفاده از وزن مستقیم ورتکس، حجم رئوس های مشخص شده توسط پاکت ها یا هر دو کنترل کرد. قابلیت هایی از قبیل جداول وزنه، وزن های رنگی و صرفه جویی و بارگذاری وزن، ویرایش آسان و انتقال مبتنی بر مجاورت بین مدل ها را ارائه می دهد، دقت و انعطاف پذیری لازم برای شخصیت های پیچیده را ارائه می دهد. گزینه پوست بند سفت و سخت برای انیمیشن کردن مدل های چند ضلعی کم یا به عنوان یک ابزار تشخیصی برای انیمیشن اسکلتی منظم مفید است. از اصلاح کننده های اضافی مانند Skin Wrap و Skin Morph می توان برای حرکات مشبک با سایر مشبک ها و ایجاد تنظیمات وزن گیری هدفمند در نواحی مشکل استفاده کرد.

اسکلت و سینماتیک معکوس (IK)

شخصیت ها را می توان با اسکلت های سفارشی با استفاده از استخوان های 3ds Max، حلال های IK و ابزارهای تقلبی که از Motion Capture Data استفاده می شود، تقلب کرد. کلیه ابزارهای انیمیشن، از جمله عبارات، اسکریپت ها، کنترل کننده های لیست و سیم کشی، می توانند در کنار مجموعه ای از ابزارهای خاص برای استخوان ها برای ساختن سکوهای از هر ساختار و با کنترل های سفارشی استفاده شوند، بنابراین انیماتورها فقط UI را می بینند که شخصیت های خود را متحرک کنند.

حل کننده پارچه متحد

علاوه بر اصلاح پارچه راکتور، نرم افزار 3ds Max دارای یک موتور شبیه سازی پارچه متحد است که به کاربر امکان می دهد تقریباً هر شی سه بعدی را به لباس تبدیل کند و حتی از ابتدا نیز لباس ایجاد کند. حل برخورد حتی در شبیه سازی های پیچیده سریع و دقیق است. شبیه سازی محلی به هنرمندان اجازه می دهد قبل از تنظیم کلیدهای انیمیشن، پارچه را به صورت واقعی ببندند تا حالت اولیه لباس را تنظیم کنند. از شبیه سازی پارچه می توان در کنار سایر نیروهای پویای 3ds Max مانند Space Warps استفاده کرد. چندین پارچه پارچه مستقل می تواند با اشیاء و نیروهای خاص خود متحرک شود. داده های تغییر شکل پارچه را می توان در هارد دیسک ذخیره کرد تا امکان تکرار غیر مخرب و بهبود عملکرد پخش فراهم شود.

ادغام با Autodesk Vault

افزونه Autodesk Vault، که با 3ds Max ارسال می شود، دارایی های 3ds Max کاربران را در یک مکان واحد ادغام می کند و به آن ها این امکان را می دهد تا به طور خودکار پرونده ها را ردیابی کرده و کار را در حال انجام مدیریت کنند. کاربران می توانند به راحتی و با اطمینان از دارایی های 3ds Max (و طراحی) در یک محیط تولید یا تجسم بزرگ استفاده کنند.

کاربرد تری دی مکس (3ds Max)

  • صنعت: فیلم سازی و بازی سازی
  • آموزش:انیمیشن‌های کامپیوتری
  • 3ds Max برای ایجاد مدل های شخصیت های سه بعدی، دارایی های بازی و انیمیشن ها در صنعت بازی های ویدیویی استفاده می شود.
  • با داشتن یک گردش کار کارآمد و ابزارهای قدرتمند مدل سازی، 3ds Max می تواند مقدار قابل توجهی از وقت بازیگران را ذخیره کند.
  • همچنین برای تبلیغات تلویزیونی و جلوه های ویژه فیلم محبوب است، 3ds Max اغلب برای تولید گرافیک برای استفاده در کنار کارهای اکشن زنده استفاده می شود.
  • 3ds Max تقریباً در هر مرحله وارد خط لوله انیمیشن می شود. از مدل سازی و تقلب گرفته تا نورپردازی و رندر، این برنامه ایجاد انیمیشن های با کیفیت حرفه ای را آسان تر و ساده تر می کند.
  • بسیاری از صنایع از 3ds Max برای تولید گرافیکی استفاده می کنند که از نظر مکانیکی یا حتی ارگانیک هستند. صنایع مهندسی، تولیدی، آموزشی و پزشکی همگی از 3ds Max برای نیازهای تجسم استفاده می کنند.
  • صنایع املاک و مستغلات و معماری ها از 3ds Max برای تولید تصاویر نوری از ساختمان ها در مرحله طراحی استفاده می کنند. به این ترتیب مشتریان می توانند فضای زندگی خود را به طور دقیق تجسم کنند و بر اساس مدل های واقعی نقدهای ارائه دهند.
  • 3ds Max از مدل سازی چند ضلعی استفاده می کند که یک روش معمول در طراحی بازی است. با الگوبرداری چند ضلعی، هنرمندان کنترل بالایی را بر روی چند ضلعی های فردی دارند که طیف بیشتری از جزئیات و دقت بیشتری را در کار خود به آنها می دهد.
  • پس از اتمام یک مدل، از 3ds Max پس از آن می توان برای تولید مواد و بافت های مورد نیاز برای واقعی ساختن چیزها استفاده کرد. اضافه کردن جزئیات سطح مانند رنگ ها، شیب ها و بافت ها به رندرهای با کیفیت بالاتر و دارایی های بازی منجر می شود.
  • چندین گزینه رندر در نرم افزار وجود دارد.
  • هنرمندان ماهر CG می توانند با استفاده از تکنیک هایی که برای تقلید از طبیعت طراحی شده اند، تصاویر عکاسی ایجاد کنند. 3ds Max همچنین قادر به سایه زدن و سایر تکنیک های تلطیف شده محبوب در بازی های ویدیویی است.
  • 3ds Max می تواند شبیه سازی های واقعی از مایعات مانند دود و آب ایجاد کند، که هر دو به طور مکرر در صنعت سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرند.

تکنیک های مدل سازی در تری دی مکس (3ds Max)

مدل سازی چند ضلعی

مدل سازی چند ضلعی بیشتر از سایر روش های مدل سازی با طراحی بازی رایج است زیرا کنترل بسیار خاص روی چند ضلعی های فردی امکان بهینه سازی شدید را فراهم می کند. معمولاً مدل ساز با یکی از 3ds max اولیه شروع می شود و با استفاده از ابزاری مانند bevel و اکسترود، جزئیات را به مدل اضافه می کند و پالایش می کند. نسخه های 4 و بالاتر از ویژگی های Edible Polygon استفاده می کند، که اکثر عملیات ویرایش مش را ساده می کند و هموار سازی زیربخش را در سطوح قابل تنظیم فراهم می کند.

NURBS در 3ds Max یک ویژگی میراث است. هیچکدام از ویژگی ها از نسخه 4 به روز نشده و در طول یک دهه گذشته توسط تیم های توسعه نادیده گرفته نشده است. به عنوان مثال، تغییر شکل مسیر به روز شده و اصلاح کننده های اسپلیزه شده به روز شده در نسخه 2018 دیگر مانند نسخه های قبلی روی منحنی های NURBS کار نمی کنند.

NURBS (خطوط مبتنی بر منطق غیر یکنواخت)

یک جایگزین برای چند ضلعی ها، یک سطح صاف شده است که لبه های مستقیم یک مدل چند ضلعی را از بین می برد. NURBS یک نمایش دقیق ریاضی از سطوح آزاد مانند مواردی است که برای بدنه خودرو و بدنه کشتی مورد استفاده قرار می گیرد، که می تواند دقیقاً در هر وضوح در هر زمان لازم تولید شود. با NURBS، کره ای صاف و تنها با یک صورت ایجاد می شود.

خاصیت غیر یکنواخت NURBS نکته مهمی را مطرح می کند. از آنجا که از لحاظ ریاضی تولید می شوند، اشیاء NURBS علاوه بر فضای هندسی سه بعدی که در آن نمایش داده می شود، دارای فضای پارامتر نیز هستند. به طور خاص، مجموعه ای از مقادیر به نام گره میزان نفوذ هر راس کنترل (CV) بر روی منحنی یا سطح را مشخص می کند. گره ها در فضای سه بعدی نامرئی هستند و نمی توان به صورت مستقیم دستکاری کرد، اما گاها رفتار آنها بر ظاهر قابل مشاهده شی NURBS تأثیر می گذارد. فضای پارامتر برای منحنی ها، که تنها یک بعد U از لحاظ توپولوژیکی دارند، یک بعدی است، حتی اگر از نظر هندسی در فضای 3D وجود داشته باشد. در فضای پارامترها دو بعد وجود دارد به نام U و V.

منحنی ها و سطوح NURBS از خصوصیات مهم تغییر نکردن تحت دگرگونی های هندسی استاندارد (تبدیل) یا تحت پیش بینی های چشم انداز برخوردار است. CV ها دارای کنترل موضعی از شی هستند: حرکت دادن CV یا تغییر وزن آن هیچ بخشی از جسم را فراتر از CV های همسایه قرار نمی دهد. (با استفاده از کنترل های Soft Selection می توان این ویژگی را نادیده گرفت). همچنین شبکه کنترل که CV ها را به هم وصل می کند، سطح را احاطه می کند. این به خاصیت پوسته محدب معروف است.

ابزار سطح / آبجکت قابل ویرایش

ابزار سطح در ابتدا یک افزونه 3rd party بود اما Kinetix این ویژگی را از نسخه 3.0 به دست آورد و شامل آن شد. ابزار سطح برای ایجاد خطوط متداول 3ds Max و سپس اعمال یک اصلاح کننده به نام "سطح" است. این اصلاح کننده از هر سه یا چهار راس یک شبکه یک سطح ایجاد می کند. این اغلب به عنوان جایگزینی برای مدل سازی "مش" یا "nbrbs" مشاهده می شود، زیرا کاربر را قادر می سازد بخش های خمیده را با هندسه مستقیم (درون مثانه سوراخ از طریق جعبه) درون یابی کند.

اگرچه ابزار سطح یک روش مفید برای تولید هندسه پارامتری دقیق است، اما فاقد "خصوصیات سطح" موجود در اصلاح کننده ویرایش مشابه Patch است، که به کاربر امکان می دهد هندسه پارامتری اصلی را حفظ کند در حالی که می تواند "گروه های هموار" را بین چهره ها تنظیم کند.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود